wtorek, 24 stycznia 2017

Notowanie wizualne

Zrobienie dobrej notatki z zajęć wymaga z pewnością uświadomienia sobie celu oraz znajomości różnych sposobów notowania. Przyzwyczajeni do tradycyjnego, linearnego notowania tekstowego niejednokrotnie zapominamy o tym, że tworzenie notatek wizualnych sprzyja organizowaniu myśli, co z kolei pozwala na lepsze syntetyzowanie wiedzy.

Zezwolenie uczniom na notowanie wizualne daje im z pewnością znacznie większe korzyści na zapamiętanie omawianych podczas zajęć treści nauczania, aniżeli tradycyjnie podyktowana przez nauczyciela definicja, czy reguła. Połączenie robienia tradycyjnych notatek z rysowaniem, malowaniem, kreśleniem, podkreślaniem i ilustrowaniem angażuje różne zmysły, co powoduje nie tylko lepsze zapamiętanie, ale także przyjemność z procesu uczenia. Taki sposób notowania pozwala bowiem na aktywizowanie obu półkul mózgowych, podczas gdy tradycyjne notowanie bazuje jedynie na aktywności lewej półkuli mózgowej.

Podczas notowania wizualnego można wykorzystać tekst, kształty (np. chmurki, trójkąty, koła), połączenia (np. strzałki, wykresy, linie), ikonki (np. ludziki, obrazki przedmiotów) i kolory. Rysunki i symbole, które powstają podczas notowania powinny być czytelne i zrozumiałe dla autora, gdyż dają one możliwość na szybsze i skuteczne zapamiętanie omawianych treści.

Na zdjęciach na instagramie można obejrzeć jakie notatki z ostatnich zajęć wykonali słuchacze studiów podyplomowych Przygotowanie pedagogiczne.

Opracowała: Agata Markowicz-Narękiewicz

2 komentarze: