poniedziałek, 13 marca 2017

Sudoku


O tym, czy warto wykorzystywać na zajęciach matematyczno-przyrodniczych rożnego rodzaju łamigłówki nikogo nie trzeba przekonywać. Łamigłówki pozwalają nie tylko na rozwijanie logicznego myślenia, przewidywania oraz dostrzegania związków pomiędzy poszczególnymi etapami rozumowania, ale także zachęcają uczniów do nauki przez zabawę.


Najczęściej wykorzystywaną na lekcjach matematyki łamigłówką jest sudoku. Niepozorny kwadrat podzielony na 81 kratek, w których trzeba rozmieścić cyfry od 1 do 9 tak, by nie powtarzały się ani w wierszu, ani w kolumnie, ani w kwadracie 3x3, choć wynaleziony przez Amerykanina Howarda Garnsa w 1979 r., zyskał popularność dopiero w 2005 r.

Pomimo, że rozwiązanie łamigłówki wydaje się łatwe, to w rzeczywistości można ją zróżnicować i wykorzystać zarówno wśród najmłodszych uczniów, jak i licealistów. I choć nie wymaga ona wykonywania żadnych rachunków matematycznych, to bez cierpliwości oraz umiejętności logicznego myślenia rozwiązanie jej nie jest możliwe.

Sudoku można wykorzystać nie tylko, jako uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych, czy rozgrzewkę umysłową przed przystąpieniem do omawiania przez nauczyciela nowych treści nauczania, ale także jako zadanie domowe.

Warto pamiętać, że wykorzystując na zajęciach matematyczno-przyrodniczych umiejętnie wybrane, o różnym stopniu trudności łamigłówki rozwijamy u uczniów również zdolności analityczne oraz kojarzenie. Sudoku, to jedynie przykład łamigłówki, z której rozwiązaniem zmierzyli się słuchacze studiów podyplomowych Przygotowanie pedagogiczne.

/opracowała Agata Markowicz-Narękiewicz/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz