Słuchacze kierunku Zarządzanie instytucją oświatową – przywództwo, kierowanie, rozwój tworzyli wykaz aktów prawnych, które ich zdaniem są najważniejsze w pracy dyrektora
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483)
Konstytucja określa prawa i obowiązki człowieka, dziecka, ucznia, a także Państwa wobec obywateli.
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 910)
Dotyczy kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży. Kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Ustawa normuje materię wcześniej zawartą w ustawie o systemie oświaty.
3. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 2215)
Ustawa reguluje prawa i obowiązki nauczycieli. Jest ona pragmatyką zawodową, co oznacza, że przy regulacji stosunku pracy osób jej podlegających, ma ona pierwszeństwo przed Kodeksem pracy.
4. Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1040)
Kodeks pracy określa prawa i obowiązki pracowników i pracodawców.
5. Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 256)
Ustawa zawiera zasady postępowania przed organami administracji publicznej lub innymi organami powołanymi do załatwiania danej sprawy. Kodeks reguluje postępowanie w sprawach indywidualnych.
6. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1781)
Ustawa chroni osoby fizyczne, których dane osobowe są lub mogą być przetwarzane przez różne podmioty, instytucje, organizacje. Ustawa szczegółowo określa zasady postępowania z tymi danymi, które posiada organizacja. Ustawa ma zapobiegać sytuacjom nadużywania danych osób fizycznych.
7. Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 17)
Ustawa reguluje zarówno tryb otrzymywania przez organy prowadzące przedszkola, szkoły i inne placówki oświatowe subwencji jak i wydatkowanie tych środków na zadania związane z oświatą.
8. Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 869)
Ustawa zawiera wszystko co dotyczy środków publicznych, jednostek sektora finansów publicznych,
gospodarowania tymi środkami, kontroli.
9. Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1872).
Ustawa określa zasady nabywania prawa oraz ustalania wysokości i wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników tzw „wynagrodzenie roczne”. Dotyczy pracowników którzy nabyli prawo do wynagrodzenia oraz tych którzy nie pracowali u określonego pracodawcy okres jednego roku.
10. Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1429)
Ustawa zawiera zapytania o dostęp o informacje publicznej między innymi: kto, kiedy i jakie informacje może a jakich nie może uzyskać.
11. Ustawa z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1460)
Ustawa normuje postępowanie sądowe w sprawach ze stosunków z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego oraz prawa pracy, jak również w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz w innych sprawach, do których przepisy tego kodeksu stosuje się z mocy ustaw szczególnych (sprawy cywilne).
12. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1507)
Ustawa ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych,
których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
13. Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 852)
Ustawa określa zasady i tryb postępowania w zakresie przeciwdziałania narkomanii;
14. Ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst. jedn.: Dz.U. z 2019, poz. 1372)
Ustawa określa w jaki sposób należy zapobiegać pożarowi, klęsce żywiołowej lub innemu miejscowemu zagrożeniu.
15. Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1843)
Ustawa określa zasady i tryb udzielania zamówień publicznych, środki ochrony prawnej, kontrolę udzielania zamówień publicznych oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie.
16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575)
Określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek.
17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 416 z późn. zm.).
Rozporządzenie głównie mówi o wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.
18. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru
pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r., poz. 1658)
Określa szczegółowe warunki i tryb sprawowania oraz formy nadzoru pedagogicznego, który polega na obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek.
19. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r., poz. 1574)
Rozporządzenie określa sposób odbywania stażu, rodzaj dokumentacji załączanej do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, zakres wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego, tryb działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych.
20. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni
specjalistycznych (Dz. U. poz. 199 z późn. zm.).
Dotyczy głównie poradni psychologiczno-pedagogicznych. Określa udzielanie pomocy dzieciom od momentu ich narodzin, do okresu ukończenia nauki. Mówi o udzielaniu pomocy rodzicom, nauczycielom, dyrektorom, dzieciom, organizowaniu zajęć wspomagających.
21. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 639).
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki dotyczące zwiększenia liczby godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych na rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów na każdym etapie edukacyjnym, a także zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe.
22. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 marca 2020 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz.U.2020 poz. 479).
Rozporządzenie określa tryb i terminy udzielania oraz szczegółowy sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej.
23. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 września 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U.2019 poz. 1780).
Zmiana rozporządzenia polega na wprowadzeniu rozwiązania, zgodnie z którym uczniowie, zarówno
pełnoletni, jak i niepełnoletni, będą mogli odbierać legitymacje szkolne, świadectwa ukończenia szkoły oraz inne dokumenty, które są wpisywane do imiennej ewidencji prowadzonej przez szkołę.
24. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 października 2019 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. poz. 2013).
Rozporządzenie dotyczy dopuszczenia do użytku szkolnego wyłącznie podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego.
25. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej
organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. poz. 502).
Rozporządzenie określa zmiany w zakresie organizacji tygodnia pracy szkoły, nazw przedszkoli, liczby dzieci i uczniów w oddziałach, regulacji dotyczących oddziałów integracyjnych, organizowania nauczania w klasach łączonych, zmian w zakresie kształcenia zawodowego, informacji, jakie powinien zawierać arkusz organizacji.
26. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578)
Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
27. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 391)
Tu raczej sam tytuł sugeruje co przepis prawny reguluje.
Tu raczej sam tytuł sugeruje co przepis prawny reguluje.
28. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz.U. z 2017 r., poz. 1562)
Rozporządzenie podaje szczegółowe dane na podstawie których do szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 lub 15 lat
29. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
(Dz. U. poz. 977 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 363 ustawy D.2017.60 rozporządzenie niniejsze zachowuje moc do czasu zakończenia
kształcenia odpowiednio w dotychczasowym gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, czteroletnim technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, a także w dotychczasowych szkołach artystycznych.
Ściąga dla kadry kierowniczej szkoły :)
OdpowiedzUsuń