Cele lekcji/zajęć:
a) ogólny:
Zachęcenie uczniów do niesienia pomocy innym.
b) szczegółowe:
Po zajęciach uczniowie powinni:
- rozumieć konieczność pomagania drugiemu człowiekowi
- widzieć potrzebę zaangażowania się w pomoc innym (pomoc w odrabianiu lekcji, wolontariat)
- być uwrażliwieni na pomoc innym
- wiedzieć kim są wolontariusze i w jaki sposób można wspierać akcje charytatywne
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, runda pytań
Formy kształcenia: zbiorowa, indywidualna
Zastosowane środki dydaktyczne: kartki papieru/zeszyty, strona internetowa www.polites.org.pl
Czas realizacji lekcji/zajęć: 45 min
Szczegółowy przebieg lekcji/zajęć:
1) Przedstawienie się nauczyciela i omówienie tematu zajęć.
2) Krótka dyskusja z uczniami o sposobach niesienia pomocy innym. Nauczyciel zadaje pytania:
„Jak można pomagać innym?”
„Dlaczego pomagamy innym?”
„Jakie są zalety i jakie wady pomagania innym?”
3) Nauczyciel prowadzi mini-wykład czym jest pomoc innym oraz jakie są jej formy. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili i zapisali w swoich zeszytach różne rodzaje pomocy (koleżeńska, rodzinna, sąsiedzka, biednym, chorym, starszym, młodszym).
4) Nauczyciel pyta klasę, jak oni w ciągu ostatniego miesiąca pomagali innym. Krótka dyskusja.
5) Rozmowa na temat wolontariatu.
- wyjaśnienie terminu wolontariusz;
- rozmowa o znaczeniu wolontariatu;
- przedstawienie przez nauczyciela informacji, w jaki sposób można zostać wolontariuszem oraz jakie korzyści niesie wolontariat – strona www.polites.org.pl ;
6) Nauczyciel zachęca do zabawy w planowanie wolontariatu lub udziału w akcjach charytatywnych: uczniowie na kartkach piszą a następnie odczytują, gdzie hipotetycznie sprawują wolontariat lub w jakich akcjach charytatywnych biorą udział oraz w jaki sposób pomagają innym.
7) Podsumowanie lekcji i ewaluacja. Runda pytań:
„Czy dowiedzieliście się dzisiaj czegoś nowego?”
„Czy coś was zaskoczyło?”
„Co nowego wynoszę z zajęć?”
„Najtrudniejsze na lekcji było?”
„Najbardziej podobało mi się?”
8) Podziękowanie za lekcję i pożegnanie uczniów.
Opracowała: Justyna Pawlak
Wspaniały! Wykorzystam jako wychowawca na pewno. Dziękuję za takie fajne "gotowce" dla nauczycieli.
OdpowiedzUsuńSuper pomysł na lekcję. Nauczycielka z pasją.
OdpowiedzUsuń