piątek, 15 stycznia 2021

Pomysł na lekcję: Dlaczego pomoc jest ważna?

Cele lekcji/zajęć:

a) ogólny:
Zachęcenie uczniów do niesienia pomocy innym.

b) szczegółowe:

Po zajęciach uczniowie powinni:
- rozumieć konieczność pomagania drugiemu człowiekowi
- widzieć potrzebę zaangażowania się w pomoc innym (pomoc w odrabianiu lekcji, wolontariat)
- być uwrażliwieni na pomoc innym
- wiedzieć kim są wolontariusze i w jaki sposób można wspierać akcje charytatywne


Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, runda pytań

Formy kształcenia: zbiorowa, indywidualna

Zastosowane środki dydaktyczne: kartki papieru/zeszyty, strona internetowa www.polites.org.pl

Czas realizacji lekcji/zajęć: 45 min


Szczegółowy przebieg lekcji/zajęć:

1) Przedstawienie się nauczyciela i omówienie tematu zajęć.

2) Krótka dyskusja z uczniami o sposobach niesienia pomocy innym. Nauczyciel zadaje pytania:

„Jak można pomagać innym?”

„Dlaczego pomagamy innym?”

„Jakie są zalety i jakie wady pomagania innym?”

3) Nauczyciel prowadzi mini-wykład czym jest pomoc innym oraz jakie są jej formy. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili i zapisali w swoich zeszytach różne rodzaje pomocy (koleżeńska, rodzinna, sąsiedzka, biednym, chorym, starszym, młodszym).

4) Nauczyciel pyta klasę, jak oni w ciągu ostatniego miesiąca pomagali innym. Krótka dyskusja.

5) Rozmowa na temat wolontariatu.

- wyjaśnienie terminu wolontariusz;
- rozmowa o znaczeniu wolontariatu;
- przedstawienie przez nauczyciela informacji, w jaki sposób można zostać wolontariuszem oraz jakie korzyści niesie wolontariat – strona www.polites.org.pl ;

6) Nauczyciel zachęca do zabawy w planowanie wolontariatu lub udziału w akcjach charytatywnych: uczniowie na kartkach piszą a następnie odczytują, gdzie hipotetycznie sprawują wolontariat lub w jakich akcjach charytatywnych biorą udział oraz w jaki sposób pomagają innym.

7) Podsumowanie lekcji i ewaluacja. Runda pytań:

„Czy dowiedzieliście się dzisiaj czegoś nowego?”

„Czy coś was zaskoczyło?”

„Co nowego wynoszę z zajęć?”

„Najtrudniejsze na lekcji było?”

„Najbardziej podobało mi się?”

8) Podziękowanie za lekcję i pożegnanie uczniów.


Opracowała: Justyna Pawlak

2 komentarze:

  1. Wspaniały! Wykorzystam jako wychowawca na pewno. Dziękuję za takie fajne "gotowce" dla nauczycieli.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super pomysł na lekcję. Nauczycielka z pasją.

    OdpowiedzUsuń