CEL: Rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie; zwiększenie aktywności fizycznej i refleksu; rozwijanie zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów
DLA KOGO: Dzieci w wieku 10-12 lat
LICZBA UCZESTNIKÓW: 10-20 osób
MIEJSCE PROWADZENIA: Sala świetlicowa, boisko, duża sala gimnastyczna
PRZYBORY: Karteczki z zagadkami (ok. 10-15, zależnie od liczby drużyn); Kreda lub taśma do wyznaczenia linii startu i mety; Długopisy
PRZEBIEG:
Wprowadzenie (5 minut): Powitanie dzieci i wyjaśnienie zasad zabawy. Podział uczestników na 2-4 drużyny (w zależności od liczby uczestników, po 3-5 osób w drużynie). Każda drużyna ustawia się w rzędzie na linii startu.
Przygotowanie zagadek (5 minut): Na końcu wyznaczonego toru (np. w pewnej odległości od linii startu) prowadzący umieszcza pudełka z karteczkami z zagadkami. Każde pudełko to zestaw zagadek dla jednej drużyny. Każda drużyna ma swój zestaw zagadek (mogą być te same lub różne, zależnie od poziomu trudności).
Zasady zabawy (20-30 minut):
Start: Na sygnał prowadzącego pierwsza osoba z każdej drużyny biegnie do swojego pudełka z zagadkami, losuje jedną karteczkę i biegnie z nią z powrotem do swojej drużyny.
Rozwiązywanie zagadki: Drużyna wspólnie rozwiązuje zagadkę. Jeśli drużyna rozwiąże zagadkę poprawnie, kolejna osoba biegnie po następną karteczkę z zagadką.
Kolejność: Każdy uczestnik z drużyny biegnie po kolei, aby przynieść karteczkę. Zagadki muszą być rozwiązane przed kolejnym biegiem.
Czas: Zabawa trwa, aż wszystkie zagadki zostaną rozwiązane przez każdą drużynę.
Zakończenie (5 minut): Wygrywa drużyna, która jako pierwsza rozwiąże wszystkie zagadki. Podsumowanie zabawy, gratulacje dla zwycięzców oraz pozostałych drużyn.
Omówienie zabawy (5-10 minut): Krótkie omówienie zagadek, które były najtrudniejsze i które dzieciom najbardziej się podobały. Prowadzący może nagrodzić wszystkie dzieci drobnymi upominkami lub pochwałami za współpracę i zaangażowanie.
PRZYKŁADY ZAGADEK:
„Mam nogi, ale nie chodzę, mam skrzydła, ale nie latam. Kim jestem?” (Odpowiedź: krzesło)
„Co ma dziurki, a trzyma wodę?” (Odpowiedź: gąbka)
„Jestem czarna, biała, ale nie jestem psem. Co to?” (Odpowiedź: zebra)
UWAGI:
Prowadzący powinien dostosować poziom trudności zagadek do wieku i możliwości dzieci.
Upewnij się, że przestrzeń do biegania jest bezpieczna, a dzieci rozumieją zasady zabawy.
Aby utrzymać zaangażowanie, można wprowadzić bonusowe zagadki lub dodatkowe zadania dla każdej drużyny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz