CEL: Rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie; zwiększenie aktywności fizycznej i refleksu; rozwijanie zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów
DLA KOGO: Dzieci w wieku 10-12 lat
LICZBA UCZESTNIKÓW: 10-20 osób
MIEJSCE PROWADZENIA: Sala świetlicowa, boisko, duża sala gimnastyczna
PRZYBORY: Karteczki z zagadkami (ok. 10-15, zależnie od liczby drużyn); Kreda lub taśma do wyznaczenia linii startu i mety; Długopisy
PRZEBIEG:
Wprowadzenie (5 minut): Powitanie dzieci i wyjaśnienie zasad zabawy. Podział uczestników na 2-4 drużyny (w zależności od liczby uczestników, po 3-5 osób w drużynie). Każda drużyna ustawia się w rzędzie na linii startu.
Przygotowanie zagadek (5 minut): Na końcu wyznaczonego toru (np. w pewnej odległości od linii startu) prowadzący umieszcza pudełka z karteczkami z zagadkami. Każde pudełko to zestaw zagadek dla jednej drużyny. Każda drużyna ma swój zestaw zagadek (mogą być te same lub różne, zależnie od poziomu trudności).
Zasady zabawy (20-30 minut):
Start: Na sygnał prowadzącego pierwsza osoba z każdej drużyny biegnie do swojego pudełka z zagadkami, losuje jedną karteczkę i biegnie z nią z powrotem do swojej drużyny.
Rozwiązywanie zagadki: Drużyna wspólnie rozwiązuje zagadkę. Jeśli drużyna rozwiąże zagadkę poprawnie, kolejna osoba biegnie po następną karteczkę z zagadką.
Kolejność: Każdy uczestnik z drużyny biegnie po kolei, aby przynieść karteczkę. Zagadki muszą być rozwiązane przed kolejnym biegiem.
Czas: Zabawa trwa, aż wszystkie zagadki zostaną rozwiązane przez każdą drużynę.
Zakończenie (5 minut): Wygrywa drużyna, która jako pierwsza rozwiąże wszystkie zagadki. Podsumowanie zabawy, gratulacje dla zwycięzców oraz pozostałych drużyn.
Omówienie zabawy (5-10 minut): Krótkie omówienie zagadek, które były najtrudniejsze i które dzieciom najbardziej się podobały. Prowadzący może nagrodzić wszystkie dzieci drobnymi upominkami lub pochwałami za współpracę i zaangażowanie.
PRZYKŁADY ZAGADEK:
„Mam nogi, ale nie chodzę, mam skrzydła, ale nie latam. Kim jestem?” (Odpowiedź: krzesło)
„Co ma dziurki, a trzyma wodę?” (Odpowiedź: gąbka)
„Jestem czarna, biała, ale nie jestem psem. Co to?” (Odpowiedź: zebra)
UWAGI:
Prowadzący powinien dostosować poziom trudności zagadek do wieku i możliwości dzieci.
Upewnij się, że przestrzeń do biegania jest bezpieczna, a dzieci rozumieją zasady zabawy.
Aby utrzymać zaangażowanie, można wprowadzić bonusowe zagadki lub dodatkowe zadania dla każdej drużyny.
Aby utrzymać zaangażowanie można by także wprowadzić utrudnienia (oczywiście dostosowane do wieku dzieci) takie jak np. za podanie złej odpowiedzi w zagadce następny uczestnik musi do pudełka dobiec na jednej nodze
OdpowiedzUsuńXVI Maria W.