poniedziałek, 2 września 2019

Rola eksperymentów szkolnych od pierwszego etapu edukacyjnego

Temat pracy „Rola eksperymentów szkolnych od pierwszego etapu edukacyjnego” został wybrany tak aby móc zaciekawić uczniów na etapie wczesnoszkolnym, którzy jeszcze nawet nie znają samego pojęcia „fizyka”. Dzieci te mogą poznawać prawa i zasady przyrodnicze poprzez zabawę, a jednocześnie uczyć się poprzez różnorodne działania. Dlatego celem pracy jest rozbudzenie ciekawości u dzieci.

W czasach wszechobecnego Internetu, łatwości dostępu do różnorodnych smart-gadżetów, dzieci tracą całe dnie spędzając w domu przed kolorowym wyświetlaczem, zamiast samemu odkrywać i poznawać ciekawy oraz pełny zasad przyrodniczych świat, który je otacza. Etap wczesnoszkolny jest bardzo ważny w życiu każdego dziecka, bowiem zaczyna się inwestycja w jego naukę, w którym następuje rozwój jego intelektualnych możliwości, kształtują się wartości oraz umiejętności społeczne. W obecnych czasach podstawowym celem kształcenia jest harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka, który zapewni mu bezpieczne funkcjonowanie w dorosłym życiu. Ważne jest, aby nauczanie było dla niego atrakcyjne, rozbudzało zainteresowania oraz umożliwiało nabywanie niezbędnych umiejętności do życia w społeczeństwie. 

Podjęta problematyka pracy ma za zadanie rozwinąć twórcze, abstrakcyjne oraz przestrzenne myślenie u dzieci już od najmłodszych lat. Pokazanie dzieciom fizyki jako otaczającego nas świata nierozłącznie związanego z codziennymi obowiązkami. Stawianie na edukację przyrodniczą od najmłodszych lat będzie procentowało w późniejszych latach na poziomie szkoły podstawowej, a także w szkole ponadpodstawowej, jak również w dalszym dorosłym życiu.

Podczas trwania studiów podyplomowych przypomniałem, utrwaliłem i poszerzyłem swoją wiedzę na temat zagadnień i problemów związanych z fizyką. Miałem również możliwość uczestniczenia w zajęciach praktycznych i terenowych. Wiele omawianych treści praktycznie zrealizowałem w swojej klasie z uczniami, którzy aktywnie udzielali się w zajęciach. Na lekcjach każdy uczeń miał możliwość zdobyć nowe doświadczenia związane z eksperymentowaniem.

Opracował: Michał Ogiewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz