wtorek, 22 grudnia 2020

Pomysł na lekcję: Sytuacja i perspektywy gastronomii w okresie pandemii

Klasy: Starsze klasy technikum: technik żywienia i usług gastronomicznych
Przedmiot: Przedmioty zawodowe

Cel:
Uporządkowanie wiedzy o sytuacji gastronomii w okresie pandemii. Ocena wpływu podejmowanych działań na funkcjonowanie gastronomii. Perspektywy, szanse, zagrożenia, pomysły.

Metody: Poznawcze i aktywizujące

Formy: studium przypadków, burza mózgów, wyszukiwanie źródłowe

Środki dydaktyczne: platforma Teams, źródła internetowe

Czas realizacji – 2 godziny

Kryteria:

1. Skąd pozyskiwać rzetelne informacje na temat pandemii?

2. Jak wpływają obostrzenia na sytuację w gastronomii?

3. Czy wszystkie decyzje są zrozumiałe i efektywne?

4. Jakie są szanse na przetrwanie trudnej sytuacji w gastronomii?

Szczegółowy przebieg zajęć:

WSTĘP – na koniec lekcji w tygodniu poprzedzającym – krótkie wprowadzenie i zadanie wyszukania przepisów obowiązujących w różnych okresach pandemii w Polsce. Zadanie krótkiego podsumowania pisemnego.

LEKCJA WŁAŚCIWA:

1. Przedstawienie tematu, celu i przebiegu lekcji.

2. Omówienie przygotowanych zadań – przedstawianie przez uczniów sytuacji w różnych okresach – marzec 2020, maj/czerwiec 2020, lato 2020, październik i listopad 2020 (sytuacja dynamiczna, więc można dodawać kolejne fakty). Weryfikacja źródeł pozyskanych informacji.

3. Burza mózgów – dyskusja na podstawie danych statystycznych – czy i w jakim stopniu określone decyzje dotyczące gastronomii mogły mieć wpływ na liczbę zachorowań.

4. Zapis wniosków.

5. Przepisy sanitarne obowiązujące w gastronomii zwykle i w czasie pandemii – zmiany na korzyść czy niezrozumiałe? Dyskusja z poszukiwaniem odpowiedzi.

6. Wyszukiwanie przykładów, jak zakłady gastronomiczne radzą sobie w okresie pandemii.

7. Burza mózgów – jakie jeszcze są pomysły na utrzymanie pracowników i firm?

8. Podsumowanie – czy są dziedziny gastronomii, które zyskują w czasie pandemii?


Autor: Michał Alchimowicz

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawy scenariusz zajęć. Z chęcią wykorzystam na swoich zajęciach.
    Dziękuję autorowi za pomysł.

    OdpowiedzUsuń