Klasy: Starsze klasy technikum: technik żywienia i usług gastronomicznych
Przedmiot: Przedmioty zawodowe
Cel:
Uporządkowanie wiedzy o sytuacji gastronomii w okresie pandemii. Ocena wpływu podejmowanych działań na funkcjonowanie gastronomii. Perspektywy, szanse, zagrożenia, pomysły.
Metody: Poznawcze i aktywizujące
Formy: studium przypadków, burza mózgów, wyszukiwanie źródłowe
Środki dydaktyczne: platforma Teams, źródła internetowe
Czas realizacji – 2 godziny
Kryteria:
1. Skąd pozyskiwać rzetelne informacje na temat pandemii?
2. Jak wpływają obostrzenia na sytuację w gastronomii?
3. Czy wszystkie decyzje są zrozumiałe i efektywne?
4. Jakie są szanse na przetrwanie trudnej sytuacji w gastronomii?
Szczegółowy przebieg zajęć:
WSTĘP – na koniec lekcji w tygodniu poprzedzającym – krótkie wprowadzenie i zadanie wyszukania przepisów obowiązujących w różnych okresach pandemii w Polsce. Zadanie krótkiego podsumowania pisemnego.
LEKCJA WŁAŚCIWA:
1. Przedstawienie tematu, celu i przebiegu lekcji.
2. Omówienie przygotowanych zadań – przedstawianie przez uczniów sytuacji w różnych okresach – marzec 2020, maj/czerwiec 2020, lato 2020, październik i listopad 2020 (sytuacja dynamiczna, więc można dodawać kolejne fakty). Weryfikacja źródeł pozyskanych informacji.
3. Burza mózgów – dyskusja na podstawie danych statystycznych – czy i w jakim stopniu określone decyzje dotyczące gastronomii mogły mieć wpływ na liczbę zachorowań.
4. Zapis wniosków.
5. Przepisy sanitarne obowiązujące w gastronomii zwykle i w czasie pandemii – zmiany na korzyść czy niezrozumiałe? Dyskusja z poszukiwaniem odpowiedzi.
6. Wyszukiwanie przykładów, jak zakłady gastronomiczne radzą sobie w okresie pandemii.
7. Burza mózgów – jakie jeszcze są pomysły na utrzymanie pracowników i firm?
8. Podsumowanie – czy są dziedziny gastronomii, które zyskują w czasie pandemii?
Autor: Michał Alchimowicz
Bardzo ciekawy scenariusz zajęć. Z chęcią wykorzystam na swoich zajęciach.
OdpowiedzUsuńDziękuję autorowi za pomysł.