Uczestnicy zabawy podzieleni są na dwa zespoły i ustawieni na obwodach dwóch kół współśrodkowych; w kole środkowym gracze stoją na odległość 2 kroków od siebie, zwróceni twarzą na zewnątrz, są to obrońcy.
Środek koła jest twierdzą, w której staje komendant twierdzy; drugi zespół - atakujący, staje na obwodzie większego koła, w odległości 8-10 kroków od twierdzy. Gracze atakujący twierdzę starają się wrzucić piłkę do środka. Obrońcy odpychają piłkę lub chwytają, a co najmniej starają się dotknąć w locie, aby uniemożliwić wrzucenie jej do środka. Obrońcom nie wolno posuwać się jednak w przód ani w tył. Jeśli atakującym uda się wysokim rzutem wrzucić piłkę do środka twierdzy, wówczas stara się ją chwycić komendant stojący w środku, któremu wolno poruszać się po całym kole. Jeśli i jemu się to nie uda, wówczas atakujący zdobywają punkt dla siebie, nadto zmieniają miejsce, przechodząc na obronę twierdzy, do której także wprowadzają swojego komendanta. Wygrywa ten zespół, który w określonym czasie zdobędzie większą liczbę punktów.
Dobrze byłoby namalować okrąg dla obrońców lub w przypadku terenów zadrzewionych zawiesić linkę między drzewami. Pomoże to w utrzymaniu okręgu obrony. MB
OdpowiedzUsuń