Charakterystyka placówki: Przedszkole Publiczne mieści się w dużym, przestronnym, wolnostojącym budynku. Zapewniamy całodzienne wyżywienie, a świeże posiłki są przygotowywane na miejscu w oparciu o własną kuchnię. Naszą zaletą jest duży ogródek, dobrze wyposażony, sprzyjający aktywności ruchowej dzieci. Placówka mieści się z dala od gwarnych ulic, w otoczeniu zieleni, w pobliżu pięknego parku.
Każda grupa posiada własną salę. Wszystkie sale są kolorowe i estetyczne, posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik do obserwacji przyrodniczych , wystawki prac, kącik czytelniczy itp. Wyposażenie sal, placu zabaw, środków dydaktycznych wpływają na właściwą realizacje programów oraz koncepcje pracy przedszkola. Spełniają one również wymogi bezpieczeństwa. Rozwijamy zdolności i zainteresowania, promujemy umiejętności dzieci w środowisku lokalnym, dbamy o całościowy rozwój dziecka oraz wzbogacamy formy współpracy z rodzicami.
Praca wychowawczo- dydaktyczno– opiekuńcza realizowana jest tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i rodziców. Zadania realizujemy w atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
I. Koncepcja pracy przedszkola w obszarze uczenia się
Dziecko w naszym przedszkolu:
• czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe i otwarte
• jest akceptowane takie, jakie jest
• ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces
• jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne
• chętnie podejmuje nowe wyzwania
• uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie
• uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi
• poznaje swoje prawa i obowiązki
• osiąga dojrzałość szkolną na odpowiednim poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole
• jest tolerancyjne i otwarte na potrzeby drugiego człowieka.
Oferty edukacyjne, które zapewniamy stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności, kształtowania samodzielności i są dostosowane do zainteresowań dzieci:
• język angielski
• zajęcia rytmiczno- umuzykalniające
• sensoplastyka
• logopedia
• savoir-vivre dla dzieci
• gimnastyka rozwojowa
• zajęcia plastyczno-technicze
• zajęcia kulinarne
• warsztat małego odkrywcy
• codzienne zabawy na świeżym powietrzu
• liczne atrakcje w przedszkolu (przedstawienia teatralne, koncerty, spotkania z ciekawymi ludźmi, uroczystości okolicznościowe, bale)
• zajęcia w terenie (w bibliotece, aptece, na poczcie,itp.)
• wyjazdy poza przedszkole: do teatru, muzeów, kina…,
• zajęcia taneczne
• zajęcia z piłką
• indywidualne zajęcia wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia rozwijające z dzieckiem zdolnym.
Nasz przedszkolny kalendarz imprez i wydarzeń:
• Piknik jesienny dla dzieci
• Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej
• Pasowanie na Przedszkolaka
• Dzień Pluszowego Misia
• Dzień Dyni
• Spartakiada Przedszkolaków
• Wizyta Świętego Mikołaja
• Pieczenie ciasteczek świątecznych
• Jasełka
• Wigilia w przedszkolu
• Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka
• Walentynki
• Bal Karnawałowy
• Powitanie Wiosny
• Wielkanocny konkurs plastyczny
• Akcja „Sprzątanie Świata”
• Dzień Mamy i Taty
• Festyn rodzinny
• Dzień Dziecka
• Spotkania integracyjne dla rodziców i dzieci w formie zajęć otwartych
• Urodziny dzieci
• Uroczyste zakończenie roku przedszkolnego.
Sylwetka absolwenta:
- posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej
- samodzielny
- zainteresowany nauką i techniką
- aktywny w podejmowaniu działań
- zna i respektuje normy społeczne
- otwarty na potrzeby innych ludzi
- potrafi współdziałać w zespole
- lubi działania twórcze
- wrażliwy estetycznie
- akceptuje zdrowy styl życia
- posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym
- wykazuje gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
II. Koncepcja pracy przedszkola w obszarze nauczania
METODY PRACY
W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.;
• metoda pedagogiki zabawy
• bajkoterapia
• aktywne słuchanie muzyki wg Batti Strauss
• twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów
• system edukacji przez ruch D. Dziamskiej
• czynnościowe nauczanie matematyki E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E.Zielińskiej
• warsztaty badawcze i doświadczenia
• metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn
• metoda Dobrego Startu wg. M. Bogdanowicz
• metoda kinezjologii Dennisona
• metody relaksacyjne: muzyka relaksacyjna, masażyki, bajki terapeutyczne.
SYSTEM MOTYWACJI DZIECI DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH
Stosowane nagrody:
• pochwała indywidualna
• pochwała przed całą grupą
• pochwała przed rodzicami
• oklaski
• emblematy
• przydział funkcji
Stosowane kary:
• upomnienie ustne
• czasowe odebranie przydzielonej funkcji
• chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
• poinformowanie rodziców o zachowaniu.
SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
• przeprowadzenie diagnozy wstępnej
• szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju
• informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
• półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
• bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnych programów, dokumentowanie wyników obserwacji
• przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE:
• teczek prac (karty pracy, rysunki…)
• arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
• albumów, kronik
• materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy…)
• rozmów
• umiejętności praktycznych dzieci (występy, wystawy)
III. Zarządzanie procesami nauczania i uczenia się
SYSTEM MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (autoanalizę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
• ankiet
• rozmów z nauczycielami, rodzicami
• obserwacji zajęć i innych czynności statutowych
• obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
• arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych odbywających się co pół roku.
SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,
nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
SPOSOBY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ DZIECKA ORGANIZOWANEJ
W PRZEDSZKOLU
• konsultacje i porady indywidualne
• budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola
• współdziałanie w celu tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
• angażowanie w działalność przedszkola dotyczącej sfery rodzinnej i domowej ( Dzień Matki i Ojca , Dzień Rodziny, Festyny, Dzień Babci i Dziadka);
• szukania wsparcia rodziców we wszystkich poczynaniach, prowadzenie rozmów o troskach, oczekiwaniach, informowanie o niezbędności współdziałania z rodzicami;
• wykazywanie inicjatywy w nawiązywaniu wypracowywaniu warunków i form kontaktów z rodzicami, biorąc pod uwagę poziom kultury środowiska społecznego w jakim pracują, ich oczekiwania i potrzeby;
• podnoszenie świadomości pedagogicznej rodziców, umożliwienie czynnego ich udziału w zajęciach dzieci, obserwowanie pracy dziecka i nauczyciela w różnych sytuacjach;
• wykorzystanie do współpracy porozumiewawczych pól komunikacyjnych: decyzji, negocjacji i prośby;
• podnoszenie atrakcyjności form i metod współpracy proponowanych rodzicom np. zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje z udziałem specjalistów;
• współprowadzenie przez rodziców zajęć i diagnoza wzajemnych relacji;
• udostępnienie rodzicom zbiorów biblioteki przedszkolnej, dbanie o jej aktualność;
• włączenie rodziców do działań w tworzeniu przedszkola promującego zdrowie.
• zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
• włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
• włączanie rodziców w akcję ,,Cała Polska czyta dzieciom”
• szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
• przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
• informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.
• organizowanie warsztatów dla rodziców w zakresie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci
• organizowanie dni otwartych dla rodziców
• przygotowywanie materiałów dla rodziców na stronie internetowej, tablicy informacyjnej
• tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
• podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
• współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Szkołami Podstawowymi, Miejską Biblioteką Publiczną, MOPS-em, Policją, Strażą Pożarną, Wojskiem, Urzędem Miasta, Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną.
• włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
Opracowała: Anna
Studia podyplomowe:
Zarządzanie instytucją oświatową
– przywództwo, kierowanie, rozwój
Studia podyplomowe:
Zarządzanie instytucją oświatową
– przywództwo, kierowanie, rozwój
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz