poniedziałek, 6 kwietnia 2020

Koncepcja pracy przedszkola w obszarach nauczania i uczenia się

Typ przedszkola: Przedszkole Publiczne
Charakterystyka placówki: Przedszkole Publiczne mieści się w dużym, przestronnym, wolnostojącym budynku. Zapewniamy całodzienne wyżywienie, a świeże posiłki są przygotowywane na miejscu w oparciu o własną kuchnię. Naszą zaletą jest duży ogródek, dobrze wyposażony, sprzyjający aktywności ruchowej dzieci.  Placówka mieści się z dala od gwarnych ulic, w otoczeniu zieleni, w pobliżu pięknego parku. 
Nasze Przedszkole przygotowuje do podjęcia nauki w szkole. Rozwija kompetencje poznawcze. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie. Praktyczne umiejętności nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów. Kadra nauczycielska w naszym przedszkolu posiada pełne kwalifikacje merytoryczne i pedagogiczne oraz pogłębia i poszerza swoje umiejętności na różnych formach doskonalenia zawodowego. Dostosowując się do potrzeb aktywnych zawodowo rodziców przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:30 do 16:30.

Każda grupa posiada własną salę. Wszystkie sale są kolorowe i estetyczne, posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik do obserwacji przyrodniczych , wystawki prac, kącik czytelniczy itp. Wyposażenie sal, placu zabaw, środków dydaktycznych wpływają na właściwą realizacje programów oraz koncepcje pracy przedszkola. Spełniają one również wymogi bezpieczeństwa. Rozwijamy zdolności i zainteresowania, promujemy umiejętności dzieci w środowisku lokalnym, dbamy o całościowy rozwój dziecka oraz wzbogacamy formy współpracy z rodzicami.
Praca wychowawczo- dydaktyczno– opiekuńcza realizowana jest tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i rodziców. Zadania realizujemy w atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.

I. Koncepcja pracy przedszkola w obszarze uczenia się
Dziecko w naszym przedszkolu:
czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe i otwarte
jest akceptowane takie, jakie jest
ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces
jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne
chętnie podejmuje nowe wyzwania
uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie
uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi
poznaje swoje prawa i obowiązki
osiąga dojrzałość szkolną na odpowiednim poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole
jest tolerancyjne i otwarte na potrzeby drugiego człowieka.

Oferty edukacyjne, które zapewniamy stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności, kształtowania samodzielności i są dostosowane do zainteresowań dzieci:
język angielski
zajęcia rytmiczno- umuzykalniające
sensoplastyka
logopedia
savoir-vivre dla dzieci
gimnastyka rozwojowa
zajęcia plastyczno-technicze
zajęcia kulinarne
warsztat małego odkrywcy
codzienne zabawy na świeżym powietrzu
liczne atrakcje w przedszkolu (przedstawienia teatralne, koncerty, spotkania z ciekawymi ludźmi, uroczystości okolicznościowe, bale)
zajęcia w terenie (w bibliotece, aptece, na poczcie,itp.)
wyjazdy poza przedszkole: do teatru, muzeów, kina…,
zajęcia taneczne
zajęcia z piłką
indywidualne zajęcia wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia rozwijające z dzieckiem zdolnym.

Nasz przedszkolny kalendarz imprez i wydarzeń:
Piknik jesienny dla dzieci
Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej
Pasowanie na Przedszkolaka
Dzień Pluszowego Misia
Dzień Dyni
Spartakiada Przedszkolaków
Wizyta Świętego Mikołaja
Pieczenie ciasteczek świątecznych
Jasełka
Wigilia w przedszkolu
Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka
Walentynki
Bal Karnawałowy
Powitanie Wiosny
Wielkanocny konkurs plastyczny
Akcja „Sprzątanie Świata”
Dzień Mamy i Taty
Festyn rodzinny
Dzień Dziecka
Spotkania integracyjne dla rodziców i dzieci w formie zajęć otwartych
Urodziny dzieci
Uroczyste zakończenie roku przedszkolnego.

Sylwetka absolwenta:
- posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej
- samodzielny
- zainteresowany nauką i techniką
- aktywny w podejmowaniu działań
- zna i respektuje normy społeczne
- otwarty na potrzeby innych ludzi
- potrafi współdziałać w zespole
- lubi działania twórcze
- wrażliwy estetycznie
- akceptuje zdrowy styl życia
- posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym
- wykazuje gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.

II. Koncepcja pracy przedszkola w obszarze nauczania
METODY PRACY
W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne  w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.;
metoda pedagogiki zabawy
bajkoterapia
aktywne słuchanie muzyki wg Batti Strauss
twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów
system edukacji przez ruch D. Dziamskiej
czynnościowe nauczanie matematyki E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i E.Zielińskiej
warsztaty badawcze i doświadczenia
metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn
metoda Dobrego Startu wg. M. Bogdanowicz
metoda kinezjologii Dennisona
metody relaksacyjne: muzyka relaksacyjna, masażyki, bajki terapeutyczne.


SYSTEM MOTYWACJI DZIECI DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH
Stosowane nagrody:
pochwała indywidualna
pochwała przed całą grupą
pochwała przed rodzicami
oklaski
emblematy
przydział funkcji
Stosowane kary:
upomnienie ustne
czasowe odebranie przydzielonej funkcji
chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
poinformowanie rodziców o zachowaniu.

SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
przeprowadzenie diagnozy wstępnej
szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju
informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnych programów, dokumentowanie wyników obserwacji
przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE:
teczek prac (karty pracy, rysunki…)
arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
albumów, kronik
materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy…)
rozmów
umiejętności praktycznych dzieci (występy, wystawy)


III. Zarządzanie procesami nauczania i uczenia się

SYSTEM MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ  NAUCZYCIELI
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (autoanalizę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
ankiet
rozmów z nauczycielami, rodzicami
obserwacji zajęć i innych czynności statutowych
obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych odbywających się co pół roku.

SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,
nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,

SPOSOBY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ DZIECKA ORGANIZOWANEJ
W PRZEDSZKOLU
konsultacje i porady indywidualne
budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola
współdziałanie w celu tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
angażowanie w działalność przedszkola dotyczącej sfery rodzinnej i domowej ( Dzień Matki i Ojca , Dzień Rodziny, Festyny, Dzień Babci i Dziadka);
szukania wsparcia rodziców we wszystkich poczynaniach, prowadzenie rozmów o troskach, oczekiwaniach, informowanie o niezbędności współdziałania z rodzicami;
wykazywanie inicjatywy w nawiązywaniu wypracowywaniu warunków i form kontaktów z rodzicami, biorąc pod uwagę poziom kultury środowiska społecznego w jakim pracują, ich oczekiwania i potrzeby;
podnoszenie świadomości pedagogicznej rodziców, umożliwienie czynnego ich udziału w zajęciach dzieci, obserwowanie pracy dziecka i nauczyciela w różnych sytuacjach;
wykorzystanie do współpracy porozumiewawczych pól komunikacyjnych: decyzji, negocjacji i prośby;
podnoszenie atrakcyjności form i metod współpracy proponowanych rodzicom np. zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje z udziałem specjalistów;
współprowadzenie przez rodziców zajęć i diagnoza wzajemnych relacji;
udostępnienie rodzicom zbiorów biblioteki przedszkolnej, dbanie o jej aktualność;
włączenie rodziców do działań w tworzeniu przedszkola promującego zdrowie.
zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
włączanie rodziców w akcję ,,Cała Polska czyta dzieciom”
szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.
organizowanie warsztatów dla rodziców w zakresie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci
organizowanie dni otwartych dla rodziców
przygotowywanie materiałów dla rodziców na stronie internetowej, tablicy informacyjnej
tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Szkołami Podstawowymi, Miejską Biblioteką Publiczną, MOPS-em, Policją, Strażą Pożarną, Wojskiem, Urzędem Miasta, Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną.
włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
Opracowała: Anna
Studia podyplomowe: 
Zarządzanie instytucją oświatową 
– przywództwo, kierowanie, rozwój

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz