środa, 8 kwietnia 2020

Koncepcja pracy szkoły specjalnej w obszarach nauczania i uczenia się

I. Koncepcja pracy szkoły w obszarze uczenia się

1. Zespół Szkół Specjalnych jest placówką publiczną prowadzoną przez Starostwo Powiatowe.
2. Nadzór pedagogiczny nad Zespołem Szkół Specjalnych sprawuje Kurator Oświaty .
3. Podstawową działalnością Zespołu Szkół Specjalnych jest nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 
4. W placówce funkcjonują:
Szkoła Podstawowa Specjalna dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną 
w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym,
Zespołowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze dla dzieci 
i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim zorganizowane przy Szkole Podstawowej,
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
5. W Zespole Szkół Specjalnych zatrudnieni są nauczyciele z pełnymi kwalifikacjami. 


II. Koncepcja pracy szkoły w obszarze nauczania

1. Podstawową działalnością Zespołu Szkół Specjalnych jest kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim w wieku od 3 do 25 lat. Nadrzędnym celem w/w oddziaływań będzie zapewnienie optymalnych warunków rozwoju, sprzyjających integracji ze środowiskiem, życia w sposób godny i samodzielny, stosownie do indywidualnych możliwości.
2. Kadra oraz obsługa posiada odpowiednie kompetencje zawodowe zgodne z potrzebami Zespołu.
3. Kadra poszukuje nowatorskich rozwiązań w zakresie kształcenia i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. 
4. Bazę lokalową Zespołu stanowią budynki, bez barier architektonicznych, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
5. Szkoły proponują i realizują szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych  oraz podejmują szereg przedsięwzięć i imprez aktywizujących procesy integracji  społecznej uczniów.
6. Kadra podejmuje wszechstronne działania w zakresie współdziałania i wspierania rodziców i opiekunów w prawidłowej realizacji procesu rewalidacyjnego i rewalidacyjno – wychowawczego ich dzieci.
7. Zespół prowadzi szeroką działalność w środowisku lokalnym.
8. Zespól poszukuje i będzie poszukiwać dalszych kierunków rozwoju pod kątem jak najlepszego zaspokajania potrzeb rozwojowych jej uczniów oraz działań zapobiegających demoralizacji, dyskryminacji i marginalizacji społecznej. Rada Pedagogiczna po konsultacjach z rodzicami i opiekunami przyjęła jako misję Zespołu Szkół Specjalnych „Każdy może wiedzieć więcej, umieć lepiej, piękniej żyć”.

III. Zarządzanie procesami nauczania i uczenia się 

1. Organizacja kształcenia i wychowania jest i będzie zgodna z indywidualnymi potrzebami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rozporządzeniami MEN.
2. W ramach doskonalenia zawodowego oraz wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli podejmowane będą wszechstronne działania dążące do podniesienia poziomu wykształcenia i kwalifikacji kadry w zakresie poszerzenia kwalifikacji, zdobywanie wyższych stopni awansu zawodowego.
3. W szkole prowadzone będą nadal w formie nieodpłatnej, zajęcia aktywizujące osoby niepełnosprawne w zakresie ich uspołeczniania w obrębie:
rozwoju duchowego,
rozwoju sportowo – rekreacyjnego – szkoła jest inspiratorem życia sportowo-rekreacyjnego i artystycznego swoich uczniów oraz ich rodziców i opiekunów,
rozwoju kulturalno-artystycznego – ustawiczne rozwijanie możliwości twórczego zaistnienia na scenie, prezentacja swojego dorobku twórczego jako wsparcie właściwego procesu emocjonalno – motywacyjnego uczniów, podnoszenie ich poczucia własnej wartości, czego podsumowaniem jest udział na przeglądach twórczości osób niepełnosprawnych.
4. Placówka współpracuje i nadal ściśle współpracować w ramach ustalania strategii rozwoju rewalidacyjno-wychowawczego uczniów  z rodzicami, opiekunami oraz pedagogiem i psychologiem zatrudnionym w placówce poprzez:
dostarczanie informacji o zaobserwowanych potrzebach uczniów oraz propozycjach ich zaspokajania,
dbanie o komfort psychiczny uczniów, ich motywację wspierając ich rodziców i opiekunów poprzez pokazywanie nawet najdrobniejszych sukcesów nich osiąganych,
5. Szkoła w ramach działalności pozalekcyjnej przeprowadzać będzie działania w środowisku lokalnym, ukierunkowane na podniesienie świadomości osób niepełnosprawnych, o problemach osób niepełnosprawnych, między innymi poprzez działania typu:
obchody pierwszego dnia wiosny,
wspólne imprezy z okazji Dnia Dziecka.
6. Szczególnym wyzwaniem będzie zdobycie środków finansowych, poprzez pisanie projektów, szukanie sponsorów, aby zbudować plac zabaw dla uczniów szkoły oraz utworzyć siłownię zewnętrzną.
7. Placówka będzie współpracować ze środowiskiem lokalnym, organizacjami rządowymi i pozarządowymi dostarczając wszechstronnej informacji oraz kontaktując osoby niepełnosprawne z właściwymi organami i organizacjami, wspierając je we właściwym funkcjonowaniu społecznym, a szczególnie w zakresie rehabilitacji medycznej i społecznej.
Swoją współpracę oprzemy o wieloletnią współpracę z:
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
placówkami oświatowymi oraz rehabilitacyjnymi w środowisku lokalnym,
Domem Kultury.
8. Jako szczególna misję placówka traktuje myśl zawartą w słowach:
„Każdy może wiedzieć więcej,
Umieć lepiej, piękniej żyć”,
przekładając je na czynne kreowanie godnego wizerunku osoby niepełnosprawnej w ramach:
województwa – organizując współpracę z Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie, prezentując nowatorskie metody i formy zajęć oraz szczególne umiejętności i zdolności naszych uczniów podczas zajęć otwartych dla słuchaczy kursów kwalifikujących z oligofrenopedagogiki,
współpracując z uczelniami wyższymi organizując praktyki studenckie z zakresu pedagogiki specjalnej.
9. Placówka będzie realizować swoją wizję udowadniając, że niepełnosprawny potrafi „pięknie żyć” oraz być użytecznym obywatelem Unii Europejskiej.
10. W swoje szeroko rozumianej działalności edukacyjnej placówka pragnie aby model jej absolwenta był w oparciu o indywidualne możliwości uczniów, skierowany na wizję absolwenta otwartego, przyjaznego wobec ludzi, promującego prawidłowe zachowanie prozdrowotne, ekologiczne, a jednocześnie samodzielnego, godnego, rozwijającego się zawodowo i aktywnie organizującego swój czas wolny.
11. Szkoła pragnęłaby poszerzać swoja ofertę zajęć pozalekcyjnych. Marzyłyby nam się warsztaty teatralne z aktorami teatru i muzykami filharmonii . Ważne byłoby także nawiązanie współpracy z ośrodkami agroturystycznymi promującymi ekologiczną żywność i spotkania ze zwierzętami żyjącymi w naturalnym środowisku.
12. Pragniemy też, aby nasz absolwent nie był marginalizowany w życiu kulturalnym i rekreacyjnym swojego środowiska. Potrzebne byłyby nam: plac zabaw, boisko, ogródek działkowy. Te najprostsze elementy dadzą nam szansę wdrażać naszych wychowanków do aktywności ruchowej i umiejętności organizowania czasu wolnego. Sprzyjać to będzie jak najdłuższemu utrzymaniu zdrowia, ale także da satysfakcję z osiągnięć sportowych i uprawowych.

Opracowała: Justyna
Studia podyplomowe: 
Zarządzanie instytucją oświatową 
– przywództwo, kierowanie, rozwój

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz