środa, 15 kwietnia 2020

Pomysł na lekcję: Finanse publiczne

Cele ogólne:
- poznanie zasad funkcjonowania finansów publicznych
- poznaje znaczenie terminu budżet państwa

Cele szczegółowe:
- wie co to są finanse publiczne
- wie co to jest budżet państwa
- potrafi wskazać dochody budżetu państwa
- potrafi wskazać wydatki budżetu państwa
- poznaje termin "dziura budżetowa"

Metody nauczania:
- pogadanka
- symulacja

Pomoce dydaktyczne:
- tablica multimedialna
- prezentacja multimedialna na temat finansów publicznych
- 2 kartony w kształcie koła podzielone na 8 części każdy (pizza)
- hasła przedstawiające dochody i wydatki budżetu
- klej

Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel pokazuje uczniom w klasie prezentację multimedialną z której dowiadują się czym są finanse publiczne, co to są dochody i wydatki budżetowe, czym jest dziura budżetowa, kto uchwala budżet oraz kto jest odpowiedzialny za finanse publiczne.

2. Uczniowie otrzymują hasła papierowe z nazwami wydatków i dochodów budżetowych (Policja, Wojsko, Szkoła, Administracja, Służba zdrowia, Sądownictwo, Pomoc socjalna, Inwestycje, Cła, Podatki od osób PIT, Podatki od firm CIT, Podatki od towarów VAT, Sprzedaż majątku, Grzywny i mandaty, Zyski firm państwowych, Środki z Unii Europejskiej). Ich zadaniem jest wskazanie czy podane hasło jest wydatkiem czy dochodem dla budżetu państwa.

3. Podzielenie przez uczniów haseł na dwie grupy. Przyklejenie ich na kartonowych częściach w kształcie pizzy. Po złożeniu dwóch kół uczniowie widzą że dochody i wydatki państwa tworzą całość.

4. Uczniowie odwracają kartonowe pizze na drugą stronę i zauważają, że na jednym i drugim kole jest napisana cyfra 100, co oznacza że wydatki i dochody są takie same.

5. Wprowadzenie terminu "Dziura budżetowa". Uczniowie dowiadują się czym jest dziura budżetowa i kiedy występuje. Razem z nauczycielem zastanawiają się z jakich wydatków można zrezygnować lub obniżyć, oraz jak można zwiększyć dochody budżetowe. Podczas rozmowy wymieniają plusy i minusy zmniejszenia każdego wydatku i zwiększenia dochodu.

6. Nauczyciel dziękuje uczniom za lekcję.

Opracował: Dawid Chruślak

1 komentarz:

  1. Uważam, że jest to super sposób, aby przedstawić dzieciom tak poważne i trudne nawet dla dorosłego człowieka zagadnienia.
    Na pewno w przyszłości sama uwzględnię tę zabawę na mojej liście. :)

    OdpowiedzUsuń