wtorek, 14 kwietnia 2020

Koncepcja zarządzania placówką

Charakterystyka placówki
Zespół Szkół  jest szkołą w ramach której działają następujące placówki oświatowe:
- Liceum Ogólnokształcące,
- Technikum Ekonomiczne,
- Branżowa Szkoła I Stopnia.

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
 Szkoła oferuje naukę w klasach o profilach: 
HUMANISTYCZNO-MEDIALNY
OCHRONA ZDROWIA Z ELEMENTAMI DIETETYKI - przygotowuje do matury na poziomie rozszerzonym z biologii i chemii, rozwija umiejętności badawcze przez innowacyjne metody nauczania, przygotowuje do podjęcia studiów na kierunkach przyrodniczych i medycznych.
ODDZIAŁ MISTRZOSTWA SPORTOWEGO o specjalności piłka siatkowa dziewcząt oraz piłka nożna chłopców – przygotowuje do matury na poziomie rozszerzonym z biologii oraz do podjęcia studiów na kierunkach: wychowanie fizyczne (AWF), przyrodniczych i turystycznych. Zajęcia sportowe będą prowadzone w nowoczesnej hali sportowej.
Szkoła zapewnia przygotowanie młodzieży do podjęcia studiów wyższych lub do kontynuacji nauki w szkole policealnej.

Nauka w liceum trwa 4 lata i kończy się egzaminem maturalnym. Uczniowie mogą rozwijać zainteresowania artystyczne (opieka i pomoc fachowców) oraz sportowe (m.in. SKS-y piłki: siatkowej, koszykowej i nożnej). Możliwość nauki języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego i rosyjskiego.

TECHNIKUM EKONOMICZNE
Szkoła kształci młodzież w zawodach:
TECHNIK EKONOMISTA
TECHNIK RACHUNKOWOŚCI
TECHNIK ORGANIZACJI TURYSTYKI -kierunek ten przygotowuje do pracy w biurach podróży: przygotowanie oferty, planowanie i układanie programów imprez turystycznych, kalkulowanie ich kosztów, prowadzenie i udzielanie informacji turystycznej (również w językach obcych), sporządzanie umów, korzystanie z przepisów celnych i dewizowych, posługiwanie się przepisami prawnymi w organizacji turystyki, itp.

TECHNIKUM - to szkoła zapewniająca solidne przygotowanie na studia wyższe, zwłaszcza ekonomiczne. Nauka w technikum trwa 5 lat i kończy się uzyskaniem świadectwa dojrzałości oraz dyplomu technika ekonomisty lub technika organizacji turystyki. Uczniowie doskonalą swoje umiejętności w ramach praktyk zawodowych w bankach, urzędach skarbowych, urzędach administracji samorządowej oraz w biurach podróży. Możliwość nauki języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego, rosyjskiego.

BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA
Kształci uczniów, którzy podjęli naukę zawodu jako pracownicy młodociani. Nauka w szkole trwa 3 lata. W ramach kształcenia w zawodach sprzedawca i mechanik pojazdów samochodowych wszystkie zajęcia odbywają się w szkole. W innych zawodach przedmioty ogólnokształcące są nauczane w szkole, a zawodowe w systemie kursowym. Kursy Io, IIo, IIIo są organizowane odpowiednio w I, II i III klasie. Nauka kończy się egzaminem zewnętrznym. W zawodach nierzemieślniczych obowiązuje egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe, zdawany przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną: absolwent otrzymuje tytuł robotnika wykwalifikowanego, a w zawodach rzemieślniczych absolwenci mają prawo wyboru egzaminu: zdając przed komisją Izby Rzemieślniczej - otrzymują tytuł czeladnika lub, zdając przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną - otrzymują tytuł robotnika wykwalifikowanego.

I. Koncepcja pracy szkoły w obszarze uczenia się
1. Model Absolwenta:
Uczeń wie.
o Jak wzbogacać swoją wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji.
o Jak rozwijać swoje umiejętności.
o Gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu problemów.
Uczeń umie.
o Planować i organizować swoją pracę, selekcjonować i porządkować zdobyte informacje,
o Cieszyć się z sukcesów i akceptować porażki.
o Określać swoje słabe i mocne strony oraz pracować nad nimi.
o Pielęgnować właściwe relacje z innymi ludźmi.
Uczeń potrafi.
o Zachowywać się zgodnie z zasadami współżycia społecznego.
o Dbać o piękno języka ojczystego.
o Szanować symbole i wartości narodowe i religijne.
o Posługiwać się językami obcymi.
o Posługiwać się najnowszymi technikami informatycznymi.
o Reagować na dostrzeżone przejawy zła.
o Szanować godność osobistą własną i innych osób.
o Rozwijać swoje zainteresowania.
Uczeń jest.
o Wrażliwy na potrzeby innych ludzi.
o Świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności.
o Świadomy swoich praw i obowiązków.
o Tolerancyjny, uczciwy, kreatywny, odpowiedzialny, asertywny.
o Prawym i odpowiedzialnym obywatelem oraz tolerancyjnym Europejczykiem. 

II. Koncepcja pracy szkoły w obszarze nauczania
1. Działania w sferze dydaktycznej:
kontynuowanie programów z zakresu edukacji europejskiej, prozdrowotnej, ekologicznej, regionalnej;
ciągłe wzbogacanie oferty edukacyjnej szkoły (tworzenie nowych profili);
realizowanie programów nauczania, które zapewnią każdemu uczniowi ciągły postęp i sukces;
postrzeganie ucznia jako aktywnego uczestnika procesu uczenia się, a nauczyciela jako doradcę w sprawach uczenia się;
dokonywanie wszechstronnej diagnozy poziomu pracy dydaktycznej, służącej podnoszeniu efektów kształcenia poprzez :
o badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania,
o kontynuowanie wypracowanego systemu diagnozy procesu nauczania i praca z uczniem w oparciu o jego indywidualne potrzeby w celu uzyskiwania wyższych wyników z egzaminu maturalnego i egzaminów zawodowych;
o podejmowanie różnorodnych form rozwijających uzdolnienia uczniów,
o kontynuacja wielu działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci z trudnościami w nauce, m.in. poprzez zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, rewalidacyjne, logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne;
o wykorzystywanie innych form organizacyjnych w procesie dydaktycznym np. wycieczki dydaktyczne, 
o wyposażenie ucznia w umiejętności informatyczne i komputerowe, aby umiał korzystać z nowoczesnych elektronicznych źródeł informacji:
wszyscy uczniowie od klasy pierwszej mają zapewnione zajęcia informatyczne w pracowni komputerowej z dostępem do sieci Internet,
dostęp do zajęć pozalekcyjnych komputerowych, informatycznych, 
wzbogacanie procesu dydaktycznego multimedialnymi programami do zajęć przedmiotowych,
wykorzystanie prezentacji multimedialnych na zajęciach lekcyjnych, akademiach, apelach,
wykorzystanie tablicy interaktywnej w procesie dydaktycznym;
wzmacnianie roli biblioteki szkolnej – banku informacji dla uczniów, nauczycieli jak również rodziców, wykorzystanie zasobów internetowych; doposażenie w nowości wydawnicze, które swoją szatą graficzną mają przyciągnąć oko młodego czytelnika jak również wzbogacenie o nowości dla nauczycieli i rodziców.

III. Zarządzanie procesami nauczania i uczenia się 
1. Efektywność w nauczaniu.
Podniesienie wyników nauczania.
o Odpowiednie przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe poprzez organizowanie dodatkowych zajęć, egzaminów próbnych zarówno pisemnych jak i ustnych.
o Prowadzenie kół zainteresowań i dodatkowych zajęć przygotowujących do egzaminu zawodowego.
o Testy kompetencji.
o Doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne.
o Okresowa analiza wyników nauczania i wychowania.
o Ankietowanie uczniów klas maturalnych (ankieta dotyczy oceny przygotowania uczniów do matury i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe).
Wyrównywanie szans edukacyjnych.
o Stosowanie indywidualizacji nauczania.
o Pomoc uczniom mającym trudności w nauce poprzez konsultacje, pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
o Zajęcia wyrównawcze.
o Przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad.
Doskonalenie procesu nauczania.
o Stosowanie metod aktywizujących.
o Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez różnorodne formy dokształcenia.
o Upowszechnianie programów komputerowych w nauczaniu.
o Zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Wzbogacanie oferty edukacyjnej.
o Usprawnianie wymiany informacji między nauczycielami dotyczących potrzeb i osiągnięć uczniów zdolnych np. szkolny bank  pomysłów
o Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz do rynku pracy. 
Wykorzystywanie technologii komputerowej.
o Wyposażanie pomieszczeń lekcyjnych w rzutniki multimedialne i komputery.
o Wykorzystywanie pracowni komputerowych do zajęć lekcyjnych z poszczególnych przedmiotów.
2. Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia w zakresie działań wychowawczo-opiekuńczych.
Wdrożenie programu wychowawczo-profilaktycznego  szkoły.
o Zapoznanie uczniów, rodziców i nauczycieli z programem wychowawczo-profilaktycznym  szkoły.
o Realizacja postanowień programu wychowawczo-profilaktycznego.
o Monitorowanie programu i dostosowanie do potrzeb placówki.
Zachowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów.
o Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom uczniów w szkole, zwłaszcza agresji.
o Stały kontakt z pedagogiem szkolnym.
o Wykorzystanie monitoringu szkoły i jej terenu w celu zwiększenia bezpieczeństwa
o Budowanie wizerunku bezpiecznej szkoły.
Zapobieganie uzależnieniom.
o Diagnozowanie problemu uzależnień.
o Informowanie uczniów o skutkach alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii.
o Upowszechnianie zdrowego stylu życia.
Wspomaganie uczniów.
o Organizowanie apeli szkolnych, akademii związanych z obchodami świąt państwowych.
o Rozwijanie przedsiębiorczości oraz edukacji ekonomicznej poprzez: organizację Dnia Przedsiębiorczości, 
o Rozbudzanie i wspieranie inicjatyw uczniowskich poprzez prace 
w wolontariacie i udział w akcjach charytatywnych.
o Wspomaganie działalności samorządu szkolnego.
o Prowadzenie działań mających na celu wzmacnianie właściwych zachowań uczniów.
o Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej uczniów.
o Budowanie prawidłowych relacji: uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzic.
o Wskazywanie instytucji pomocowych: uczniom i ich rodzicom/opiekunom prawnym.
3. Sprawne zarządzanie szkołą.
Wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
o Systematyczne uzupełnianie środków dydaktycznych do gabinetów.
o Systematyczne uzupełnianie księgozbioru biblioteki w lektury szkolne i nowości wydawnicze.
o Zakup na bieżąco sprzętu sportowego.
Prace inwestycyjne i remonty.
o Prowadzenie bieżących remontów pracowni, korytarzy i pomieszczeń gospodarczych.
o Prowadzenie prac porządkowych wokół szkoły.
o Pozyskiwanie funduszy na remonty szkolne.
Wspomaganie nauczycieli.
o Motywowanie nauczycieli do zdobywania uprawnień egzaminatora.
o Mobilizowanie nauczycieli do wymiany doświadczeń i współpracy w ramach zespołów przedmiotowych.
o Organizowanie Rad Pedagogicznych szkoleniowych.
o Wspieranie nauczycieli w różnych formach doskonalenia i zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.
o Dofinansowanie form dokształcania niezbędnych dla placówki
4. Wspieranie rodziców.
Angażowanie rodziców w życie szkoły i rozwijanie z nimi współpracy.
o Informowanie rodziców o pracy szkoły.
o Systematyczne informowanie rodziców o postępach, trudnościach i uzdolnieniach uczniów poprzez: zebrania z rodzicami, rozmowy indywidualne z rodzicami, listy informacyjne.
o Zapoznawanie rodziców z wymaganiami edukacyjnymi oraz sposobami sprawdzania osiągnięć uczniów.
o Organizowanie spotkań Dyrektora Szkoły z Radą Rodziców.
o Zaproszenie rodziców na uroczystości i imprezy szkolne i klasowe. 
o Wyróżnianie najaktywniejszych rodziców podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
o Opiniowanie i uchwalanie programów i planów szkoły oraz innych dokumentów szkoły przez rodziców.
o Prowadzenie pedagogizacji rodziców.
Rozwiązywanie problemów wychowawczych.
o Spotkania rodziców z pedagogiem szkolnym.
o Pedagogizacja rodziców w zakresie zagrożeń współczesnej młodzieży. 
o Wspieranie rodziców przez szkołę w trudnych sytuacjach.
5. Rozwijanie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Promocja szkoły.
o Współpraca z lokalnymi mediami.
o Upowszechnianie osiągnięć szkoły. 
o Aktualizacja strony internetowej.
o Organizowanie „Dni otwartych szkoły”.
o Dokumentowanie ważnych wydarzeń z życia szkoły.
o Promocja szkoły w szkołach podstawowych.
Rozwijanie współpracy z instytucjami, szkołami, uczelniami.
o Prowadzenie współpracy z firmami, w których uczniowie odbywają praktyki zawodowe. 
o Współpraca z różnymi instytucjami wspomagającymi działania szkoły.
o Współpraca ze szkołami wyższymi w zakresie kierunków dalszego kształcenia.
Kreowanie pozytywnego wizerunku w środowisku.
o Przygotowanie materiałów promocyjnych.
o Podejmowanie inicjatyw na rzecz środowiska lokalnego.
o Współpraca z mediami.
Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
o Udział przedstawicieli uczniów, nauczycieli, pracowników, rodziców w uroczystościach lokalnych, spotkaniach i konferencjach.
o Informowanie rodziców na spotkaniach ogólnych o sukcesach szkoły i zachęcanie do ich propagowania.
6. Doskonalenie współpracy między nauczycielami.
Usprawnienie współpracy Rady Pedagogicznej.
o Dbałość o płynny przepływ informacji.
o Współpraca nauczycieli w zespołach przedmiotowych.
o Wymiana informacji i spostrzeżeń na temat poszczególnych uczniów. 
Doskonalenie nauczycieli i wymiana doświadczeń.
o Podnoszenie umiejętności i zdobywanie dodatkowych kwalifikacji.
o Wymiana doświadczeń i nowych umiejętności nabytych na szkoleniach.
7. Motywowanie uczniów do nauki.
Doskonalenie umiejętności nauczycieli.
o Stosowanie zalecanych przez literaturę pedagogiczną sposobów motywowania.
Uświadomienie uczniom znaczenia nauki i jej wpływu na dalsze życie.

Istotą współczesnej placówki jest dążenie do stosowania nowoczesnych środków przekazu, wyposażania w nowej generacji sprzęt, stała modernizacja sal lekcyjnych i innych pomieszczeń, ściąganie do pracy najlepszej kadry pedagogicznej co w ogromnej mierze zależy od pozyskiwania środków pozabudżetowych, realizowania programów i projektów. 
Do czego powinna dążyć każda dobrze prosperująca placówka.


Opracowała: Joanna
Studia podyplomowe: 
Zarządzanie instytucją oświatową 
– przywództwo, kierowanie, rozwój

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz