czwartek, 2 kwietnia 2020

Koncepcja zarządzania w placówce

KONCEPCJA ZARZĄDZANIA PROCESAMI NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ 
W PRZYSZŁEJ PLACÓWCE
PRZYSZŁEGO DYREKTORA

1. Przedstawienie warunków jakie musi spełniać osoba przed podjęciem funkcji kierowniczej

Praca dyrektora nie należy do łatwych, choć ogólnie tak jest postrzegana. Dyrektor musi mieć baczną uwagę na to co się dzieje w szkole, co się dzieje w rodzinie ucznia, w jego otoczeniu    w razie zauważonych zmian w zachowaniu.  Praca dyrektora obecnie jest wielkim ryzykiem, wielu z nich z powodu agresji i innych zaburzeń zachowania uczniów czy rodziców, zapada na nerwicę.      

Moim największym i najwspanialszym przykładem pedagoga/dyrektora i wychowawcy był i jest Janusz Korczak. Ważną ideą pedagogiczną głoszoną przez Janusza Korczaka jest partnerstwo pomiędzy wychowawcą i wychowankiem oraz jego rodzicem, które powinno opierać się na wzajemnym zaufaniu. Relacje pomiędzy stronami powinny opierać się na pełnym porozumieniu obu stron, na wspólnym działaniu, na wspólnym podejmowaniu decyzji. Postulaty Korczaka, które dotyczą podmiotowości dziecka i poszanowania jego praw do godności, własnego rozwoju, szacunku, obecnie nie tracą nic na wartości. Pod pojęciem "dobry dyrektor" widzę kogoś, kto wprowadza do grupy dzieci i zespołu pedagogicznego spokój, pogodę ducha i harmonię. 
      
Dyrektor szkoły, przedszkola  swoje zadania w większości wykonuje we współpracy z  zastępcą oraz innymi osobami pełniącymi funkcje kierownicze w placówce oświatowej. Dyrektor wspomaga nauczycieli wychowawców, w realizacji ich zadań w szczególności przez organizowanie szkoleń i narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, przedstawianie wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru; zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki wszystkim pracownikom i uczniom przedszkola i szkoły; zapewnia organizacyjne, kadrowe, materialne i techniczne warunki sprawnej i efektywnej realizacji zadań szkoły. Kieruje działalnością rady pedagogicznej jako jej przewodniczący; dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za dydaktyczny i wychowawczy poziom placówki; wykonuje inne zadania wynikające z innych przepisów; współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych. Dyrektor jako osoba publiczna musi się odpowiednio prezentować. Dotyczy to zachowania w różnych miejscach i sytuacjach, jak i ubioru, umiejętności podejmowania gości, w tym także zagranicznych. Należy dużo czytać, brać udział w szkoleniach, obserwować doświadczonych dyrektorów, wymieniać doświadczenia i być konsekwentnym w realizacji zamierzeń. Najważniejsze o czym nie można zapomnieć w być dyrektorem to mieć swój plan i styl, wyrażający się swoistym, typowym dla danej osoby sposobie bycia . 

Pracując nad stworzeniem własnego wizerunku, dyrektor powinien: nie okazywać słabości, być zrównoważony, pogodny, kulturalny, troszczyć się o swoich podwładnych, podkreślać swoje sukcesy, dbać o wygląd zewnętrzny, a przede wszystkim szanować siebie. Stworzenie pozytywnego własnego wizerunku w środowisku społecznym jest bardzo trudna, ale dyrektor musi go budować aktywnie i nie poddawać się. Jeżeli utrwalimy swój wizerunek dyrektora, to będziemy szanowani, zauważani, lubiani i inni będą się liczyć z naszym zdaniem. Dyrektor, który osiągnął sukces i cieszy się prestiżem ma większe szanse na pozostanie w dobrych relacjach z otaczającym środowiskiem. Osoba pełniąca funkcję dyrektora powinna być jednocześnie osobą, która podejmuje decyzje, strategicznie myśli i przewiduje oraz jest wybitnym pedagogiem. Według powyższego stwierdzenia dyrektor-menadżer powinien spełniać role: stratega – kieruje działaniami; kierownika – koordynuje zlecone zadania, arbitra – rozstrzyga spory, kwestora – odpowiada za środki finansowe placówki, dyplomaty – promuje swoją placówkę   i współpracuje z innymi placówkami , natomiast dyrektor-pedagog, powinien być: mentorem – odpowiednio kierować rozwojem zawodowym swoich pracowników; nauczycielem – być wzorem do naśladowania (dla swoich pracowników) pod względem wychowawczym, opiekuńczym i dydaktycznym; doradcą – wysłuchać i wskazywać odpowiednią drogę postępowania rodzicom, uczniom i nauczycielom; ambasadorem – kontrolować etos pracy nauczyciela; adwokatem – interesantem oświatowym w środowisku. 

Dyrektor placówki oświatowej chcąc wprowadzić swoją koncepcje na rynek i utrzymać ją w szerokim kontekście środowiskowym, musi odpowiednio kierować procesami pedagogicznymi, opiekować się uczniami i nauczycielami, przewodniczyć radzie pedagogicznej, dbać o warunki pracy i nauki, pilnować środków materialno-technicznych i wiele innych. 

2. Koncepcja placówki

2.1 Położenie placówki

Placówka oświatowa powstanie w miejscowości Stepnica. Jest to miejscowość gminna w powiecie goleniowskim, w województwie zachodniopomorskim, położona obok międzynarodowej trasy A3 na mało ruchliwej trasie do Wolina - 20 km, do Goleniowa - 25km. W Goleniowie mamy węzeł komunikacji kolejowej, autobusowej oraz Międzynarodowy Port Lotniczy Goleniów-Szczecin połączony szybką koleją ze Szczecinem.  Z gminą sąsiaduje siedem gmin: Goleniów, Przybiernów, Wolin, Międzyzdroje, Nowe Warpno oraz Police poprzez Zalew Szczeciński . Okolica spokojna i malownicza. Dolina Dolnej Odry rozszerza się tworząc Roztokę Odrzańską, która wciska się w ląd malowniczą zatoką. Akwen ten dzieli się na: Zatokę Stepnicką i Zatokę Wódzką. Pomiędzy nimi mamy skrawek lądu  jest to Wyspa Adamowa zwana  też Łysą. Od wschodu z Roztoką Odrzańską stykają się urocze lasy Puszczy Goleniowskiej. Przez bagienny środek puszczy przepływa malownicza, dzika rzeczka Gowienica. Są tu wspaniałe warunki dla spływów kajakowych, jak również jazd konnych. Bardzo urozmaicona przyrodniczo kraina, stwarza doskonałe warunki dla żeglarzy, a szlaki turystyczne przez lasy i łąki doskonale nadają się na wycieczki piesze, rowerowe i rajdy konne. W gminie Stepnica (wieś Czarnocin) znajduje się jeden z najcenniejszych fragmentów ujścia Odry. Są to żyzne płycizny, ogromne trzcinowiska i szuwary obfitujące w wodną faunę. Można obserwować przyrodę i być w otoczeniu flory i fauny przez cały rok. Zawód zootechnika jaki posiadam łączy się ściśle z przyrodą i życiem zwierząt w godnych warunkach. Uważam, że wokół Stepnicy żyje wiele  wspaniałych zwierzęta i ptaków, a krajowi i zagraniczni ekolodzy zachwycają się otaczającą Stepnicę przyrodą, to z czystym sumieniem mogę promować ten region i założyć ekologiczne przedszkole zgodnie z moim drugim wykształceniem.

W miasteczku prężnie działa dom kultury, w którym między innymi działa  kapela ludowa "Stepniczanie", gdzie śpiewają dorośli i dzieci. Co roku nad zalewem w pięknym amfiteatrze odbywają się spotkania folklorystyczne. Nad zalewem w Stepnicy jest piękne  molo, a przy nim  urządzono i zabezpieczono kąpielisko dla dzieci. Plaża czysta, zadbana z opieką ratownika. Powstało nowoczesne osiedle mieszkaniowe, obecnie mieszka tutaj około trzy tysiące mieszkańców. Z dniem pierwszym stycznia 2014 roku Stepnica otrzymała statut miasta.      

2.2 Nazwa placówki i jej przedsięwzięcie

Powstająca placówka edukacyjna, będzie powiązana z moim zamiłowaniem do zwierząt, pod nazwą Niepubliczne Przedszkole ,,Przyjaciele zwierząt". Placówka pracująca w otoczeniu przyrody i zwierząt, będzie uczyła dzieci  godnego postępowania ze zwierzętami i przyrodą. Przedszkole będzie dodatkową działalnością do prowadzonej od 5-ciu  lat agroturystyki pod nazwą "Agroturystka u Zootechników". Chcąc połączyć dwa tak odległe od siebie teoretycznie i praktycznie zawody, które posiadam: zootechnika oraz nauczyciela wczesnoszkolnego i przedszkolnego, postanowiłam stworzyć coś nowego, co przyciągnęłoby i zauroczyło rodziców dzieci przedszkolnych oraz samych dzieci do przedszkola "Przyjaciele zwierząt".  

2.3 Przedmiot działalności placówki

Chciałabym założyć placówkę edukacyjną przy ośrodku agroturystyczno-terapeutycznym, która będzie położona na obszarze gospodarstwa,  w budynku przekształconym z dużej  stodoły gospodarskiej. W zakładaniu i prowadzeniu  przedszkola, będę kierowała się wcześniej nabytymi doświadczeniami przy prowadzeniu działalności gospodarczej w agroturystyce oraz doświadczeniem nabytym w pracy w przedszkolu    z dziećmi w  wieku od 3 do 6 lat.  Przedłożony pomysł prowadzenia jednostki oświatowej dla dzieci z miejscowości….. i pobliskich wsi, będzie funkcjonował zgodnie z art 35 ust 6 z dnia  7 września 1991 roku o systemie oświaty . Przedszkole i jego siedziba, będzie się znajdować na terenie Ośrodka Agroturystycznego. Gospodarstwo agroturystyczne i inne dobra materialne otrzymałam w spadku po dziadkach. Niezagospodarowany ostatni wolny budynek – stodoła,  o powierzchni 500 metrów kwadratowych, został przekształcony w ośrodek edukacyjny to jest w Niepubliczne Przedszkole zgodnie z obowiązującymi przepisami. Działalność przedszkola polega na zapewnieniu bezpieczeństwa dzieci,  wszechstronnego ich rozwoju, obcowania z naturą poprzez kontakt ze zwierzętami i czystą przyrodą. Dzieci poznają dobowy rytm natury oraz jej piękno. Moje przedszkole będzie placówką edukującą dzieci w wieku od czterech do sześciu lat. Budynek zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki społecznej z dnia 10 lipca 2014 roku w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, spełnia wszystkie wymagania do prowadzenia w/w organizacji.

2.4 Opis działalności placówki

W placówce przedszkolnej realizowany będzie autorski program "Życie zgodne z przyrodą". Bazą do jego stworzenia była wiedza teoretyczna zdobyta podczas studiów zootechnicznych i pedagogicznych oraz praca ze zwierzętami i małymi dziećmi. 

Celem programu jest między innymi: wspomaganie rozwoju dziecka, usprawnienie poznawcze dzieci, rozwój fascynacją przyrodniczą i jej ochroną, rozbudzanie postaw badawczych i doświadczalnych, kształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej, dostrzeganie walorów miejsca i okolicy swojego miejsca zamieszkania, opieka nad zwierzętami, poznanie i utrwalenie zasad zdrowego odżywania się i stylu życia. Podczas zajęć stosowane będą różne metody i techniki pracy, aby rozbudzić naturalną ciekawość i zainteresowanie otaczającym dziecko światem przyrodniczym, rozwój twórczego myślenia, pamięci, fantazji i wyobraźni. Zajęcia podzielone będą na kilka modułów: dydaktyczne, terapeutyczne, zainteresowań – wszystkie oparte na podstawie nauki poprzez zabawę.  W placówce realizowane będą następujące zajęcia:
1. dydaktyczne (obowiązkowe) - głównie dotyczące tematyki przyrodniczej, polonistycznej, matematycznej, artystycznej, języka obcego
2. terapeutyczne - każde dziecko przebywające w placówce przedszkolnej będzie korzystało z zajęć animaloterapii i innych m.in: logopedia, terapia ręki, terapia Integracji sensorycznej, sensoplastyki etc.
3. zainteresowań - w tym miejscu przewidziane będą zajęcia z zakresu: ogrodnictwa; rolnictwa, opieki nad zwierzętami; treningi: piłki nożnej, koszykówki, judo; jazda na rowerze; jazda konna; fotografia; i wiele innych. 

Placówka  pracować będzie m.in.: na metodach pracy:
- Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne - system ćwiczeń ruchowych, opracowanych przez Weronikę Sherborne, które wspierać będą rozwój psychomotoryczny dzieci. 
- Metodą Batti Strauss - system niewerbalnego odkrywania różnych aspektów muzyki: jej formę, tempo, rytm, dynamikę. 
- Metodą kinezjologii edukacyjnej Dennisona - system ćwiczeń, tzw gimnastyka mózgu, polegająca na wspomaganiu naturalnego rozwoju psychofizycznego dziecka, na podstawie ćwiczeń relaksacyjnych i energetyzujących integrując półkule mózgowe do efektywnego działania.

Zajęcia artystyczne - pierwszej kolejności zajęcia plastyczne, dzięki którym dzieci kształtują wyobraźnię i fantazję, doskonalą manualność palców oraz motorykę dużą i małą niezwykle ważną do dalszych etapów rozwojowych. Zajęcia muzyczne, dzięki którym dzieci poznają różne formy muzyki: klasycznej, ludowej i poezji dziecięcej. Pozwoli to poznać i zrozumieć piękno tradycji naszych dziadów i pradziadów przekazywanych z pokolenia na pokolenie. 

Zajęcia dotyczące obcowania ze zwierzętami - karmienie zwierząt, ich doglądanie i opieka wpłynie na rozwój wrażliwości na piękno ich istnienia, rozbudzi w dzieciach poczucie odpowiedzialności za życie innych. 

Inne - zajęcia terapeutyczne, korekcyjno-kompensacyjne, wyrównawcze.

W placówce zatrudnię ośmiu nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz 2 terapeutów.            

Posiłki będą dostarczane z już istniejącej kuchni gospodarstwa agroturystycznego "Agroturystyka u Zootechników".

2.5 Rozwój placówki

Niepubliczne Przedszkole będzie oferować usługi najwyższej jakości,  a priorytetem zajęć będzie obcowanie ze zwierzętami i otaczającą naturą. Pomoże to rozpowszechnić pozytywny wizerunek w środowisku lokalnym.  Ofertą przedszkola będzie m.in.:
1) opieka wykwalifikowanego personelu w godzinach od 7.00 – 16:00
2) opieka medyczna
3) dodatkowe atrakcje: wyjazdy, zabawy integracyjne, przyjazd gości
4) podział dzieci na poszczególne grupy wiekowe:
                       I grupa –  PSZCZÓŁKI – 4-latki (10 osób)
                       II grupa – BIEDRONKI – 4-5 latki (10 osób)
                       III grupa – KRÓLICZKI – 5-6 latki (15 osób)
                       IV grupa – TYGRYSKI – 6 latki (15 osób)
5) możliwość zapisywania dzieci z problemami zdrowotnymi (pokarmowymi, niepełnosprawność)
6) możliwość weekendowego organizowania urodzin dzieci w gospodarstwie agroturystycznym  po uzgodnieniu i dodatkowej opłacie. 

4.6. Cennik i promocja placówki – ustalenie kwot
Wpisowe:  
Czesne:  
Opłaty dodatkowe: 
1) za odbiór dziecka po zakończeniu pracy przedszkola (po godzinie 16:00): 

Koszt wyżywienia: w  wysokości 

Wypromowanie nowo powstałej placówki jest bardzo ważną działalnością, w szczególności w pierwszych latach jej prowadzenia. Promując placówkę Niepubliczne Przedszkole "Przyjaciele zwierząt" wykorzystam:
tradycyjny sposób reklamy, jakim są: ulotki, banery (dopiski do już istniejących banerów).
działania internetowe: strona www (zawierająca opis miejsca, zdjęcia placówki i sal dydaktycznych), media społecznościowe (facebook, instagram, tweeter etc.)
opinia klientów: opinia osób, którzy korzystają z usług moich gospodarstw.
dni otwarte i festyny

2.6 Obszar funkcjonowania placówki

W obszarze funkcjonowania placówki wzięłam pod uwagę cztery procesy: kształcenie, opieka i wychowanie; zarządzanie; współpraca ze środowiskiem; baza lokalowa. Podejmując decyzję o założeniu placówki edukacyjnej, dokładnie zapoznałam się z rynkiem konkurencyjnym w najbliższej okolicy gminy Stepnica. W samej Stepnicy swoją działalność prowadzi Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Konstantego Maciejewicza.   W miejscowości Krępsko, położonej około 20km funkcjonuje Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II, w której uczy się obecnie 80 dzieci, przy której funkcjonuje niewielki Oddział Przedszkolny, natomiast w leżącym około 10km na drodze alternatywnej nad morze Racimierzu, mieści się Szkoła Podstawowa z oddziałem przedszkolnym. W przedstawionych placówkach oświatowych, nie widzę dla siebie rywali, ponieważ żadna placówka nie posiada sali terapeutycznej z wykwalifikowanym personelem, nie posiada również dostępu do żywych zwierząt, jakie ja będę miała już na podwórku (psy, koty, drób, króliki, kozy, świnka miniaturka oraz konie w stadninie). Będę współpracować z:
- Urzędem Gminy,
- Domem Kultury, 
- Nadleśnictwem,
- Placówkami oświatowymi z sąsiadujących gmin

5. Zakończenie
Wiem, że postawiłam sobie wysoką poprzeczkę, ale wierzę, że uda mi się wykonać zamierzony cel, ponieważ jak przysłowie mówi: "Móc to chcieć", a ja od zawsze chciałam stworzyć coś innego, niż przeciętne przedszkole. Zdecydowałam się na ten krok i uważam, że mój pomysł będzie zrealizowany w 100%. Chciałam stworzyć miejsce, gdzie dam dzieciom i ich rodzicom coś nowego i innego. Czuje, że moja koncepcja przedszkola "Przyjaciół Zwierząt" przypadnie środowisku lokalnemu do serca, a Ja stanę się prekursorem mojej koncepcji, jak na przykład: Janusz Korczak, czy Maria Montessori. 

Opracowała: Anna 
Studia podyplomowe: 
Zarządzanie instytucją oświatową 

– przywództwo, kierowanie, rozwój

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz