wtorek, 31 marca 2020

Pomysł na lekcję: Rola pieniądza w gospodarce

Czas przeznaczony na realizację tematu: przygotowanie kiermaszu rozmaitości – 1 tydzień, 2 godziny lekcyjne, wycieczka do Warszawy do  Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka.

Cele lekcji: 
uczeń wie: co to jest pieniądz; 
uczeń potrafi: wymienić dobra, które spełniały rolę płacideł w gospodarce towarowej (przedpieniężnej); wymienić historyczne formy pieniądza; wymienić współczesne formy pieniądza;
uczeń rozumie: jakie podstawowe funkcje spełnia pieniądz; jakie procesy powodowały ewolucję form pieniądza.

Przebieg lekcji:

1. Nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie do szkoły fantów potrzebnych do zorganizowania kiermaszu rozmaitości. Mają to być np. zabawki, bibeloty, książki, przybory, gadżety różnego rodzaju – mogą być nowe i używane. Przez tydzień uczniowie gromadzą w sali w widocznym miejscu przedmioty na kiermasz. Każdy uczeń ma wyznaczone miejsce indywidualnie i wie, że sam będzie prowadził ich sprzedaż.

2. Lekcja 1: 
Uczniowie wystawiają swoje fanty na sprzedaż. Mogą sprzedać je tylko za pomocą wymiany, czyli towar za towar. Czas: 15 min. Pora na dyskusję: Jakie problemy się pojawiły? (nierównowartość towarów, niechęć do wymiany na proponowany przedmiot, itp.) Co pomogłoby rozwiązać taki problem? (pieniądz)
Film „Krótka historia pieniądza”     - https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo 
Podsumowanie filmu: gospodarka towarowa, ewolucja pieniądza.
Powrót do fantów przyniesionych na kiermasz – wycena towarów.

3. Lekcja 2:
Nawiązanie do poprzedniej lekcji – do wyceny towarów. Poprowadzenie dyskusji nt. roli pieniądza. Po co jest? Jaki musi być?
Film „Pieniądz – jego cechy i funkcje”     - https://www.youtube.com/watch?v=EttpdGdp0eU
Podsumowanie filmu: funkcje pieniądza: środek wymiany, miernik wartości towarów, środek płatniczy, środek gromadzenia oszczędności.
Podział klasy na grupy – rozdanie kartek: funkcje pieniądza, wyjaśnienie funkcji, sytuacje z życia codziennego do połączenia ze sobą. 
Czas na relaks – podział klasy na pary – rozdanie kilku dowcipów o pieniądzach, np. 
Kolega do Jasia: 
- Ile razy mam Cię prosić, żebyś mi oddał pożyczone pieniądze? 
- A przypomnij sobie, ile razy Cię prosiłem, żebyś mi je pożyczył?
i odegranie scenek rodzajowych.

4. Wycieczka do Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka w Warszawie. Centrum Pieniądza pomaga zrozumieć podstawowe zagadnienia oraz skomplikowane procesy ekonomiczne. Pokazuje istotę tego, czym jest pieniądz, jaką przebył drogę i w jaki sposób pomaga nam w codziennym życiu. Centrum to swoisty wehikuł czasu, którym można dotrzeć do kluczowych miejsc związanych z historią pieniądza. Dzięki nim można stać się świadkiem narodzin monety i banknotu, pierwszych banków, teorii ekonomicznych, zobaczyć jak powstaje pieniądz, jak działa bankomat i karta kredytowa. Do wyboru udział w warsztatach:
Pieniądzem może być wszystko?
Twórca pieniądza i produkcja pieniądza.
Nowoczesne systemy płatnicze.

Opracowała: Anna Maskiewicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz