Czas przeznaczony na realizację tematu: 2 godziny lekcyjne na zapoznanie uczniów z ważniejszymi pojęciami i zagadnieniami oraz wizytę w CECH Gryfino (3 godziny w razie potrzeby), 3 tygodnie na realizację projektu przez uczniów (konsultacje wg. potrzeb uczniów), 2 godziny lekcyjne na prezentację własnych biznesplanów.
Cele lekcji:
Ogólny – uczeń wie jak stworzyć biznesplan i zarejestrować swoją działalność gospodarczą
Szczegółowy:
uczeń zna: pojęcie biznesplanu oraz procedurę zakładania firmy, a także takie pojęcia jak – bilans, rachunek zysków i strat
uczeń potrafi: sporządzić plan działania małego przedsiębiorstwa, analizując i biorąc pod uwagę wszystkie jego elementy, potrafi przeprowadzić wstępną analizę rynku i konkurencji, rozwija umiejętność sporządzania pisemnych opracowań i przedstawiania ich, potrafi współpracować w grupie
Metody: pogadanka, wykład, metoda projektu, studium przypadków, multimedia
Przebieg lekcji:
Nauczyciel prosi uczniów, by na podstawie własnej wiedzy określili czym jest biznesplan. Następnie wyjaśnia uczniom podstawowe pojęcia i definicje związane z tematem. Nauczyciel wyjaśnia zasady tworzenia biznesplanu, wyjaśnia co to jest, jego budowę, przedstawia podstawowe cechy biznesplanu oraz zasady jego planowania, zapoznaje uczniów z przykładowym prostym biznesplanem. (wykorzystanie multimediów)
Nauczyciel prosi uczniów aby sami spróbowali sformułować pytania, które ułatwią im zaplanowanie i napisanie biznesplanu. Po krótkiej dyskusji, nauczyciel podaje lub uzupełnia pomysły uczniów pytaniami pomocniczymi:
- dlaczego chcę prowadzić własną działalność gospodarczą?
- jaki rodzaj działalności gospodarczej mam zamiar prowadzić?
- gdzie i kiedy?
- kim będą moi klienci i jak ich pozyskać?
- kim będzie moja konkurencja?
- jaka kwota jest mi potrzebna do uruchomienia firmy?
- jak zdobędę środki finansowe?
- jakie przewiduję przychody i koszty?
- jakie mogę mieć kontrole związane z prowadzeniem działalności
Nauczyciel podaje sposoby finansowania własnej firmy i klasyfikację kosztów, a także sposoby uzyskania środków na własną firmę (np. różnego rodzaju dotacje np. unijne). Nauczyciel omawia procedurę zakładania własnej firmy, podaje definicję NIP i REGON, omawia kolejno do jakich urzędów trzeba złożyć pisma i wnioski przy zakładaniu działalności (wpis do ewidencji gospodarczej w urzędzie miasta lub gminy, urząd statystyczny REGON, założenie konta w banku, urząd skarbowy nr NIP, zgłoszenie płatnika składek ZUS, PIP, PIH, sanepid)
Nauczyciel prosi uczniów by przy użyciu dostępnych urządzeń multimedialnych (np. telefony, tablety) sprawili w lokalnym Urzędzie Pracy lub w Cech Rzemiosł Różnych czy są dostępne oferty szkoleń związane z przygotowaniem wniosku o pozyskanie środków na pojęcie działalności gospodarczej oraz jej założeniem i prowadzeniem.
Organizacja wyjścia z klasą na spotkanie z osobą zajmującą się szkoleniami z zakresu przedsiębiorczości i prowadzenia działalności. (W moim przypadku jest to Cech Rzemiosł Różnych w Gryfinie)
Praca w grupach – opracowanie biznesplanu dla własnej działalności gospodarczej.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, każda z nich ma wybrać lidera, który będzie koordynował pracę zespołu. Grupy mają za zadanie opracować biznesplan dla wymyślonej przez siebie działalności gospodarczej. (np. food truck, szkoła językowa, pizzeria, usługi budowlano-remontowe itp.) Uczniowie sami ustalają zakres projektów, podział pracy w grupie. Czas na realizację to 3 tygodnie, podczas których maja możliwość konsultacji, korzystania z wszelkich dostępnych źródeł informacji. Czas przeznaczony na prezentację to 2 godziny lekcyjne. Liderzy grup prezentują przygotowane biznesplany.
Opracowała: Małgorzata Drążyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz