Wyposażenie gabinetu neurologopedy - co i do czego?
1. Walizka logopedyczna
2. Wibrator logopedyczny
3. Symulator logopedyczny
4. Echo - wibrator
5. Wkładka artykulacyjna
6. Masażer rotacyjny
7. Echo - relaksometr
8. Toni - echo
9. Analizator głosek
10.Echo - dyktafon
11.Programy multimedialne EduSensus
12.Neurowibrator
11. WALIZKA LOGOPEDYCZNA - OLIMPIA TEREBA
Walizka logopedyczna funkcjonująca
również pod nazwą Instrumentarium Logopedyczne nr 3 jest zestawem podstawowych
pomocy logopedycznych z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych. Twórcą Walizki Logopedycznej był
Antoni Bochniarz, specjalista zaburzeń mowy i psychoterapeuta, kierownik
Centrum Projektowania i Dystrybucji Pomocy Logopedycznych, właściciel Gabinetu
Logopedycznego "Demostenes" w Żorach. Na walizkę logopedyczną
składają się najbardziej użyteczne elementy Instrumentarium Nr 1 wzbogacone o
dwa elektroniczne urządzenia. Są to: trzy różnokształtne szpatułki, sonda do
korekcji sygmatyzmu przyzębowego i międzyzębowego, sonda do wywoływania głosek
„k” i „g”, „ch”, przydatna także w pionizowaniu i aktywizowaniu tylnej części
języka, sonda do korekcji sygmatyzmu dziąsłowego (podczas seplenienia) i
korekcji sygmatyzmu bocznego, fonendowody pomocne w korekcji mowy nosowej,
sonda w postaci rynienki do ćwiczeń w przypadku sygmatyzmu bocznego
jednostronnego i dwustronnego, wkładka artykulacyjna, elektroniczny aparat
Toni-echo i relaksator, bardzo przydatne w terapii jąkania, w treningu
autogennym i w terapii nerwic.
Pomoce zawarte w walizce umożliwiają logopedzie
zajęcie się złożonymi przypadkami wady wymowy. Pomoce opracowywano, mając na
uwadze konieczność odwoływania się do wielokanałowego przekazu informacji w
pracy z dziećmi, które mają deficyty rozwojowe. Instrumentarium służy do pracy
logopedycznej w przypadku: dyslalii, jąkania, rynolalii.
1Źródło:
Walizka logopedyczna [w:] http://www.demostenes.pl/dla-specjalistow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/walizka-logopedyczna
2Założyciel
firmy, [w:] http://www.demostenes.pl/dla-specjalistow/specjalista/o-specjaliscie
Dostęp 20. 03. 2020
22.
WIBRATOR LOGOPEDYCZNY – JOANNA MIESZKOWSKA
WIBRATORY LOGOPEDYCZNE
to przyrządy kształtujące
nasz zmysł dotyku poprzez działanie prioprioceptywne. Amerykanie już w
1972 roku dowodzili, że wibracja może skutecznie wpływać na aparat mowy i
połykania.
Wibrator logopedyczny Z-vibe
PERSONAL PACK
- wibrator logopedyczny (językowy)
z elastomerową rączką o niskiej amplitudzie i wysokiej
częstotliwości.
ZASTOSOWANIE: przeznaczony do
wewnętrznego i zewnętrznego masażu logopedycznego, kształcenia sensorycznego
oraz rehabilitacji pourazowej w obrębie jamy ustnej. Nadaje się dla osób
dorosłych i dzieci.
Wibrator logopedyczny Z-vibe - ZESTAW KOTKA I MYSZKIZASTOSOWANIE: masaż sensoryczny
zewnątrzustny (policzki, wargi, żuchwa), podnoszenie żuchwy, domykanie ust,
terapia ślinienia;GRUPY PACJENTÓW: dzieci z MPD,
dzieci w normie rozwojowej z potrzebami integracji sensorycznej, Pacjenci z
porażeniami nerwu twarzowego;ZASILANIE: bateria patentowa do
Z-vibe
Wibrator logopedyczny Z-vibe ZESTAW TRAVEL
Dn Z-vibe jest bardzo popularnym
wśród specjalistów produktem, typowym składnikiem wielu zestawów
logopedycznych. Jest to wibrator językowy o niskiej amplitudzie- 0,03 mm,
zestawiony z pięcioma szpatułkami do Z-vibe.
ZASTOSOWANIE: przeznaczony do masażu
logopedycznego języka, dziąseł, policzków, warg; kształcenia sensorycznego oraz
rehabilitacji pourazowej w obrębie jamy ustnej. Kształcimy świadomość pozycji
artykulatorów, pobudzamy je lub przy przedłużonej wibracji wyciszamy. W
zależności od wyboru szpatułki możemy działać z różną intensywnością. Producent
oferuje około 20 różnych głowic. Od gładkich gryzaków do teksturowanych
włoskowatych szpatułek BRUSH. Nadaje się dla osób dorosłych i dzieci,
funkcjonalne pudełeczko umożliwia zabieranie akcesoriów do różnych
gabinetów.
Wibrator
logopedyczny Jiggler Ellie (Słonik)
Wibrator logopedyczny przeznaczony
do masażu zewnątrzustnego postacią SŁONIKA (Ellie) oraz do stosowania ze
szpatułkami ARK. Wystarczy odkręcić głowę słonika, zastąpić ją nakładką ROTA-CAP (sprzedawana
osobno) i zamocować dowolną szpatułkę! Jest doskonałą alternatywą dla rerka.
PRZEZNACZENIE: Masaż
gałęzi żuchwy do stawów skroniowo-żuchwowych, policzków i mięśnia okrężnego
ust, można wprowadzać tkanki miękkie w stan rezonansu, stąd wykorzystywany bywa
do wywoływania głoski R.
Ucho SŁONIKA może być użyte do
kształcenia zaokrąglania warg i ćwiczenia siły mięśnia okrężnego poprzez
zwarcie oraz do wywoływania głoski r poprzez kontakt bezpośredni- ułożenie pod
językiem. Wersja z regulacją amplitudy drgań.
UWAGA: Dla
dzieci powyżej 3 roku życia.
Wibrator logopedyczny REREK -
WIGGLER
ZASTOSOWANIE: Wibrator
logopedyczny SQ pen REREK to produkt szczególnie polecany do terapii rotacyzmu.
DANE TECHNICZNE: Amplituda
0,6 cm. Jest skutecznym źródłem rezonansu mechanicznego, dzięki któremu można
wywoływać bierne wibracje języka i kształcić głoskę R. Głoskę R WYWOŁUJEMY /
KSZTAŁCIMY przy użyciu wybranej szpatułki na końcówkę wibratora.
SZPATUŁKI do wywoływania głoski R są
następujące:
1. SZPATUŁKA ZV
ŁOPATKA MIĘKKA LUB TWARDA
2. SZPATUŁKA ZV ŁOPATKA MIĘKKA LUB
TWARDA - FAKTUROWANE
3. SZPATUŁKA ZV SCRAPER - wygodna
do szerszych języków lub jam ustnych, dla dorosłych Pacjentów
4. SZPATUŁKA ZV FLOSS -stosujemy ustawienie wibratora lekko boczne, do
wąskich jam ustnych, małego rozwarcia
PROCEDURA WYWOŁYWANIA WIBRACJI:
1) wywoływanie głoski r
powinna poprzedzić fachowa diagnoza stanu anatomiczno- czynnościowego języka i
wrażliwości oralnej;
2) przed użyciem upewnić
się, że szpatułka- łopatka nakręcona jest do uszczelki na gwint;
3) poinstruować Pacjenta
o miejscu artykulacji- język ustawiony czubkiem do górnych zębów;
4) ułożyć wybrana
szpatułkę pod językiem w linii środkowej;
5) włączyć wibrator po
upewnieniu się, że język jest odpowiednio spionizowany i będzie uderzał o
podniebienie twarde (można polecić wypowiadanie głoski d dziąsłowej);
6) po każdorazowym użyciu
– umyj (w przypadku zastosowań indywidualnych) lub zdezynfekuj szpatułkę lub
wibrator tu, gdzie Pacjent mógł mieć z nim kontakt cielesny, przed dezynfekcją
usuń widoczne nieczystości;
7) nie stosuj wibracji
bez przerwy dłużej niż jedną-dwie minuty;
8) podczas wibrowania
podjęzykowego co jakiś czas: 20 – 30 sekund cofaj łopatkę i obserwuj zachowanie
języka;
9) po zaobserwowaniu
samoistnego przedłużania drgań przez Pacjenta stosuj wibracje rzadsze lub
wyłączaj wibrator;
10) nie pozwól na brak aktywności fonicznej
dziecka podczas wywoływania wibracji lub zaleganie języka na łopatce.
WIBRATOR
LOGOPEDYCZNY FINGER miękki
PRZEZNACZENIE:
funkcjonalne narzędzie terapii zewnątrzustnej i poręczny masażer przodu języka.
DANE
TECHNICZNE: Wibrator nakładany jest na palec, w zestawie zawiera pięć łatwo
zmienialnych głowic o różnej fakturze od gładkich do zawierających
dwumilimetrowe wypustki różnej gęstości. Założenie na palec odbarcza kciuk,
który można użyć do podtrzymania podbródka, zamknięcia ust itp. Wibracje o
niskiej amplitudzie i częstotliwości ok 5000 cykli na minutę.
Zastosowanie
dla : Pacjentów o obniżonym napięciu
mięśniowym twarzy.
Wibrator
logopedyczny WiggleR
ZASTOSOWANIE:
1. w terapii rotacyzmu - wystarczy dokupić
wybraną łopatkę twardą lub miękką, nasunąć na nią nakrętkę i całość zakręcić na
gwincie mocującym. Doskonała alternatywa dla RERKA.
2. wielofunkcyjne narzędzie logopedyczne
adresowane do terapii w przypadkach dysgrafii - długopis wibracyjny (można stosować ołówki i kredki!!!)
3. w terapii sensorycznej - pamiętajmy o
zasadzie: najpierw czucie potem ruch, wibracje - bodziec prioprioceptywny
alertuje zmysły i wywołuje odpowiedź mięśniową!
4. w masażu żuchwy i do zamykania ust!
Można stosować wiele różnych szpatułek
do wibratorów logopedycznych (za wyjątkiem gryzaków), np. PROBE, PREEFER,
ŁYŻECZKI, TONGUE, ale i np. szpatułki drewniane bądź plastykowe - jeśli są
dłuższe siła wibracji nieco się rozkłada i bodziec jest łagodniejszy. Wibrator
ułatwia efektywność procesu terapii logopedycznej . Warto jednak pamiętać o
tym, iż nic nie dzieje się tu w „magiczny sposób”. Praca logopedyczna z
wykorzystaniem wibratora powinna być poprzedzona właściwą diagnozą
logopedyczną, a następnie terapią, która przygotuje artykulatory do wywołania
głoski. Ważne jest, aby nie opierać pracy z
pacjentem wyłącznie na wibratorze – pacjent może się przyzwyczaić do mocnej
stymulacji, co spowoduje trudności w samodzielnym wywołaniu drgań. Należy także pamiętać, aby praca z
wibratorem nie była prowadzona w seriach dłuższych niż 2 minuty, gdyż mogłoby
to spowodować przestymulowanie części orofacjalnej pacjenta i powodować
nieprzyjemne odczucia.
Informacje i zdjęcia zaczerpnięte z strony : https://www.wibratorylogopedyczne.pl/wibratory-i-szpatulki-logopedyczne/wibratory-logopedyczne-rerek-i-z-vibe.html?p=1 P. Jaworski : „Nowoczesny warsztat logopedyczny .”
3. STYMULATOR
LOGOPEDYCZNY – LILIANNA NOWAK
Jest
najbardziej zintegrowanym i najbogatszym funkcjonalnie urządzeniem gabinetu
logopedycznego, którego przydatność potwierdza się w wielu różnych jednostkach
diagnostycznych.
Części
składowe stymulatora logopedycznego:
- elektrostymulator (znajdujący
zastosowanie w korekcji mowy nosowej, w stymulowaniu rozwoju mowy, w reedukacji
chorych z afazją i u osób ze sprzężonymi deficytami),- echo-wibrator z rezonatorem, z
amplifonem i z rewerberatorem (pomocny w usprawnianiu motoryki języka, w
korekcji rotacyzmu, w pracy z niedosłyszącymi, z jąkającymi się),- masker (do diagnozowania jąkania i
stopnia automatyzacji wymowy ćwiczonych głosek oraz do wzmagania wysiłku
głosowego),- metronom (do ćwiczeń rytmizacyjnych w
terapii jąkania oraz w wyznaczaniu tempa powtórzeń, w automatyzacji wymowy
głosek, np. podczas ćwiczenia z analizatorem głosek),- wskaźnik diodowy głosek dźwięcznych (do
automatyzacji wymowy głosek dźwięcznych),- generator tonu krtaniowego (do
diagnozowania jąkania, do ćwiczeń emisji głosu oraz do wzmagania wysiłku
głosowego).
Szkolenie
na DVD - prezentacja funkcji użytkowych wielofunkcyjnego urządzenia: Stymulator
logopedyczny http://www.demostenes.pl/dla-pacjentow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/tematy-szkoleniowe-na-dvd
Posiadając taki sprzęt, umiejący go obsługiwać
logopeda nie czuje się bezradny wobec wielu różnych jednostek, z którymi
przychodzi mu mieć do czynienia. Instrukcja metodyczna do tego urządzenia
znajduje się w książce: Antoni Bochniarz
"Gdy masz dziecko z wadą wymowy”.
Stymulator logopedyczny jest przydatny w reedukacji
chorych z afazją, w usprawnianiu i stymulowaniu rozwoju mowy, w
usprawnianiu motoryki języka (opóźniony rozwój mowy, porażenie mózgowe), w
korekcji rotacyzmu, w pracy z niedosłyszącymi i jąkającymi się oraz w korekcji mowy nosowej i w diagnozowaniu stopnia zautomatyzowania ćwiczonych
głosek. Właściwością aparatu jest możliwość jednoczesnego wybiórczego
oddziaływania bodźcami elektrycznymi (prądy podprogowe), mechanicznymi,
akustycznymi, wibracyjnymi i wizualnymi.
Potrzeba usprawniania motoryki narządów mowy ma
miejsce zarówno w opóźnionym rozwoju mowy, w zaburzeniach dyslalicznych, w
afazji, w pracy z dziećmi opóźnionymi w rozwoju psychomotorycznym, w usprawnianiu mowy osób z porażeniem mózgowym
oraz w wieloczynnikowo uwarunkowanych zaburzeniach mowy.
Stymulacje mechaniczne z pomocą w/w urządzeń z
powodzeniem wykorzystuję jako masaż języka, warg, podniebienia, do treningu
pionizacji języka w zaburzeniach dyslalicznych, w korekcji rotacyzmu (brak lub
patologiczna realizacja głoski „r”). Stymulacje mechaniczne języka dają
znacznie szybsze i pewniejsze (trwalsze) efekty w korekcji rotacyzmu niż
tradycyjne metody fonetyczne lub z użyciem szpatułek, ponieważ:
· stymulator i wibrator dostarczają
bodźców o częstotliwości odpowiadającej głosce „r”, czego nie da się uzyskać
przy pomocy palca lub szpatułki;
· umożliwiają wzbudzanie pionowych ruchów
języka, co nie jest łatwe przy zastosowaniu tradycyjnych metod;
· szybciej doprowadzają do
przewarunkowania patomechanizmów na pożądane ruchy artykulacyjne;
· pozwalają ćwiczącemu uzyskać efekt
szybciej, pewniej, trwalej;
· odciążają logopedę w pełni aktywizując
ćwiczącego;
· zastosowanie aparatów przyczynia się do podniesienia
ogólnej sprawności języka, przydatnej również przy realizacji innych głosek;
· wibrator logopedyczny lub stymulator
okazują się niezastąpione przy szczególnie trudnych
i silnie utrwalonych patomechanizmach, np. w terapii dzieci z zespołem Downa, z autyzmem, z mózgowym porażeniem dziecięcym, w afazji motorycznej.
i silnie utrwalonych patomechanizmach, np. w terapii dzieci z zespołem Downa, z autyzmem, z mózgowym porażeniem dziecięcym, w afazji motorycznej.
Stymulator
/ wibrator aktywizuje, pionizuje i usprawnia motorykę przedniej części języka,
co jest pomocne nie tylko w korekcji rotacyzmu, ale też w przezwyciężaniu
palatalizacji (zmiękczania głosek), gdy środkowa część języka jest najbardziej
aktywna. Praca z aparatem przyspiesza pojawianie się głosek szumiących (ułatwia
ich wywoływanie). Satysfakcjonujące efekty terapeutyczne uzyskuje się wtedy,
gdy spełnione są określone w opisach urządzeń specjalne wymogi metodyczne.
Reedukowanie zaburzonych funkcji motorycznych jamy
ustnej musi być przestrzegane pod względem kolejności reedukowanych funkcji,
ponieważ niemożliwe jest znormalizowanie wzorca połykania bez przywrócenia toru
oddychania przez nos jako funkcji podstawowej. Przy zamkniętej jamie ustnej
(przy całkowicie zwartych ustach) język spoczywa na podniebieniu dzięki
podciśnieniu, które wytwarza się wtedy w jamie ustnej. Tylko w takich warunkach
możliwe jest realizowanie prawidłowej funkcji połykania. Prawidłowe połykanie i
praca języka są możliwe przy braku ograniczeń wynikających z przyrostu
wędzidełka językowego oraz innych, wynikających z nieprawidłowej budowy
elementów składowych jamy ustnej i nosowo-gardłowej. Skutkiem nacisku
dostarczanego przez język na sklepienie podniebienia oraz sił żucia
przekazywanych przez zęby jest głównie poprzeczny rozwój szczęki i sklepienia
podniebienia.
W przypadku zaburzeń połykania najskuteczniejszym
działaniem jest zastosowanie terapii skojarzonej z wykorzystaniem stymulatora
ust, a także zastosowanie guziczków językowych na powierzchni podniebiennej
siekaczy górnych do ciągłej stymulacji czubka języka, który jest najbardziej
czułym pośród receptorów. W przypadku pacjentów, u których występują już objawy
atypowego połykania w postaci zgryzu otwartego, dodatkowo stosujemy urządzenie
do leczenia zgryzu otwartego.
Stymulator ust stymuluje mięsień okrężny ust,
zmniejsza niekompetencję ust i wydłuża wargę górną. Dezaktywuje nadaktywny
mięsień bródkowy. Ćwiczenia warg, generowane przez stymulator ust, mają bezpośredni
wpływ na pozycję języka. Mięśnie języka przesuwają go do pozycji dotylnej.
Efekt ten jest związany z odruchem mięśniowym, regulującym aktywność mięśni
agonistów i antagonistów.
Bibliografia:
Demostenes.
Sprzęt i pomoce logopedyczne.
„Urządzenia
elektroniczne do usprawniania narządów mowy” Opracowanie: Marzena Mieszkowicz -
neurologopeda
„Wykorzystanie nowych regulatorów funkcji MFS
w pracy logopedy”. Iwona Banasiak, Monika Ośko
Antoni
Bochniarz - „Gdy masz dziecko z wadą wymowy” Wydawca: Gabinet Logopedyczny
Demostenes (1998). ISBN: 83-907577-0-2
4. ECHO
– WIBRATOR – ADAM BLUJ
Echo-wibrator
z rezonatorem - to oprócz funkcji echo-wibratora dodatkowa możliwość odbioru
przetransformowanych sygnałów na bodźce świetlne (świecenie diody przy
realizacji głosek dźwięcznych) i wibracyjne (odbierane opuszkami palców w
postaci zwielokrotnionych drgań). Pomocny w pracy z jąkającymi się, z
niedosłyszącymi oraz przy usprawnianiu motoryki języka i korekcji rotacyzmu.
JEST TO CZĘŚĆ SKŁADOWA STYMULATORA LOGOPEDYCZNEGO, który jest przydatny w
reedukacji chorych z afazją, w usprawnianiu i stymulowaniu rozwoju mowy, w usprawnianiu motoryki
języka (opóźniony rozwój mowy, porażenie mózgowe),w korekcji rotacyzmu, w pracy
z niedosłyszącymi i jąkającymi się oraz w korekcji mowy nosowej i w
diagnozowaniu stopnia zautomatyzowania ćwiczonych głosek. Właściwością aparatu
jest możliwość jednoczesnego wybiórczego oddziaływania bodźcami elektrycznymi
(prądy podprogowe), mechanicznymi, akustycznymi, wibracyjnymi i wizualnym.
5. WKŁADKI
ARTYKULACYJNE - PAULINA ZAREMBA - OGIEWA
Wkładka
artykulacyjna służy
do pionizacji języka, zapobiega sygmatyzmowi międzyzębowemu, jest pomocna w
korekcji sygmatyzmu przyzębowego, zapobiega powstawaniu i utrwalaniu się wady
zgryzu, bywa pomocna w korekcji zaburzeń dyslalicznych, nawet u dzieci z
upośledzeniem umysłowym.
Źródło: http://www.demostenes.pl/dla-pacjentow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/wkladki-artykulacyjne
6. MASAŻER
ROTACYJNY – MARTA GNAT
Masażer rotacyjny z
powyższego zdjęcia: zawiera cztery głowice masujące: kulkową, gąbkową,
kamieniową, szczoteczkową. Ma przede wszystkim zastosowanie w kosmetyce,
integarcji sensorycznej oraz logopedii.
Masażer rotacyjny to
narzędzie wykorzystywane do masażu zewnętrznego. W logopedii ma świetne
zastosowanie. Dzięki rotacji głowic o różnych fakturach możemy wzmocnić mechanizmy
motoryczne mowy i jedzenia, pobudzić obwodowy system sensoryczny, regulować
napięcie mięśniowe twarzy oraz wzmagać cyrkulację płynów wewnątrzustrojowych.
Ma to na celu polepszenie świadomości ruchów oraz napięcia mięśni policzkowych
i okrężnego. Pobudza krążenie krwi, a także łagodzi bóle i zmęczenie
mięśniowe.
Zalecany jest dla osób
z obniżonym napięciem mięśni oralnych, przy nadwrażliwości dotykowej w obrębie
twarzy i ust, wstrętu na różnorodność pokarmów oraz dla osób, które domagają
się sensorycznej i motorycznej stymulacji sfery orofacjalnej. Masaż narzędziem
dostarcza również bodźców, które mogą pozytywnie wpłynąć na samopoczucie. W przypadku autyzmu lub porażenia mózgowego działa również relaksująco i
odprężająco. Warto zwrócić uwagę, że ruch rotacyjny
jest znacznie słabszy niż wibracja ale odbieranym identycznie przez receptory
nacisku, ruchu oraz pozycji, jakie znajdują się w mięśniach i skórze.
Źródło:http://logopedia.pl/hurtownia/masazer-rotacyjny-skin-beauty
7. ECHO
- RELAKSOMETR – PAULINA KAMELSKA – OSTAFI
Jest to małych rozmiarów cyfrowe urządzenie elektroniczne zawierające
moduły: echa, rewerberacji – pogłosu (zjawisko
stopniowego zanikania energii dźwięku po
ucichnięciu źródła, związane z występowaniem dużej liczby fal odbitych od
powierzchni pomieszczenia), metronomu
(generowanie sygnałów, wyznaczanie rytmu powtórzeń), oscylografu (zapisywanie
przebiegu różnych zjawisk) i relaksometru. Jest to aparat, który mierzy i
wizualizuje zmiany stanu emocjonalnego. Przy pomocy wskaźnika cyfrowego i akustycznego można ocenić stan relaksacji pacjenta. Jest zatem pomocnym
urządzeniem w technikach relaksacyjnych i hipnozie. Echo-relaksometr jest udoskonaloną
wersją psychorelaksometru.
Echo-relaksometr
wykorzystywany jest w terapii jąkania oraz tachylalii. Urządzenie zapisuje mowę
i analizuje ją pod względem akustycznym, czego efektem jest spowalnianie jej.
Aparat ten znajduje również zastosowanie
w udźwięcznianiu głosek bezdźwięcznych. To czyni go przydatnym w terapii
zaburzeń o charakterze dyslalii (np. mowa bezdźwięczna) i automatyzacji głosek
Źródło: http://www.demostenes.pl/dla-pacjentow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/echo-relaksometr Na powyższej stronie znajduje się również
krótki filmik z prezentacją urządzenia
8. TONI- ECHO -
DOROTA BOJANOWSKA
TONI- echo -
to stacjonarny i przenośny zarazem, miniaturowy, jednofunkcyjny
i tani aparat do terapii jąkania i tachylalii. Jest zasilany
zarówno z akumulatora jak i z sieci, co pozwala go stosować także
poza gabinetem.
Polak, profesor UMCS
Bogdan Adamczyk (1959r.) był pierwszym autorem, który opracował metodę
Echo", wykorzystując tzw. efekt Lee w terapii osób jąkających się. Istotą
metody jest mówienie w sposób zsynchronizowany z własnym echem opóźnionym o 0,1
s - 0,3 s, dzięki czemu niepłynność mówienia pojawia się, ale tempo mówienia
jest przesadnie zwolnione. Metoda "Echo" była wielokrotnie ulepszana
i modyfikowana . Jest ona bardzo popularna w Polsce, co nie znaczy, że jest
zawsze poprawnie stosowana.
Najczęstszym błędem
jest mówienie niezsynchronizowane z echem, przesadne zwalnianie tempa mówienia,
ograniczanie się tylko do ćwiczeń gabinetowych. Ograniczenia te powodowały
dotychczas takie czynniki, jak wielkość i ceny urządzeń.
http://medycyna.rodzinna.net/content.php?id_content=59
9. ANALIZATOR
GŁOSEK - BEATA PAŁASZ- JANKOWSKA
Analizator głosek – to inaczej wskaźnik
poprawności artykulacyjnej głosek automatyzowanych (syczących, szumiących,
dźwięcznych).Umożliwia ćwiczenie bez koniecznej na tym etapie
obecności logopedy, odciąża głosowo logopedę i motywuje dziecko
do pracy. Umożliwia dostrojenie aparatu do indywidualnych parametrów
głosu dziecka.
Zastosowania: automatyzacja głosek
dentalizowanych i różnicowanie tych głosek oraz udźwięcznianie wymowy głosek
bezdźwięcznych, praca z osobami niedosłyszącymi.
Właściwością tego aparatu jest wizualizacja głosek
(diody - sygnały świetlne):
- s, z, c, dz - świeceniem żółtej
diody,
- sz, ż, cz, dż - świeceniem zielonej diody,
- głosek dźwięcznych - świeceniem czerwonej diody
Wykorzystując obecny w zestawie mikrofon dynamiczny, możemy polecać osobie ćwiczącej wymawianie sylab i słów z głoskami, które zostały wcześniej wywołane, by z pomocą aparatu szybciej je zautomatyzować. Można powtarzać tę samą sylabę (np. „sza”) po kilka razy tak, aby za każdym razem zaświeciła się zielona dioda. Podobnie utrwala się inne sylaby z głoskami szumiącymi. Tempo powtórzeń może być na początku dowolne, a później dyktowane przez sygnały metronomu. Ćwiczący może jednocześnie kontrolować swe ćwiczenia (wokalizacje), słysząc swój głos w słuchawkach. Analizator umożliwia swego rodzaju „wymuszanie” akcentowania ćwiczonych głosek. Poprawne wymówienie głosek „sz” i „cz” w słowie szewczyk, szafeczka, będzie zasygnalizowane świeceniem zielonej diody tylko wtedy, jeśli obydwie głoski zostaną odpowiednio zaakcentowane (wymówione dłużej i głośniej). Ta właściwość intensyfikuje ćwiczenie i zwiększa efektywność pracy. Podobnie postępujemy w przypadku automatyzacji głosek syczących (s, z, c, dz). Ćwiczenie różnicowania artykulacyjnego głosek syczących i szumiących z pomocą aparatu przebiega sprawniej, szybciej i efektywniej niż przy zastosowaniu tradycyjnych metod. W przypadku wymawiania, np. słowa pastuszek powinna najpierw zaświecić się żółta a później zielona dioda. Przy automatyzacji głosek dźwięcznych wykorzystuje się czerwoną diodę, a przy wymawianiu opozycyjnych głosek bezdźwięcznych dioda nie powinna świecić. Ćwiczenie z aparatem, przy wykorzystaniu właściwie dobranego materiału do automatyzacji głosek dźwięcznych, wyraźnie przyspiesza efekt terapeutyczny. Przydatność analizatora ma miejsce w korekcji zaburzeń głosek dentalizowanych (s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż) i dźwięcznych (w, wi, z ,ź, ż, dz,dź, dż, g, gi, b, bi, d). Szczególnego znaczenia nabiera urządzenie w automatyzacji wspomnianych wyżej głosek u niedosłyszących, u osób z rynolalią i z dyslalią. Jest to pierwsze tak cenne na polskim rynku urządzenie o takich funkcjach.
Źródło:
http://poradnik-logopedyczny.pl/pomoce-/instrumentarium/171/urzeadzenia-do-pracy-logopedycznej.html
10. ECHO
– DYKTAFON – IZABELA RZESZUT
Jest
to miniaturowy, cyfrowy, dyskretny korektor mowy. Przy jego projektowaniu
uwzględnione zostały najbardziej sprawdzone parametry starszego typu korektorów
mowy.
Ze względu na swoją miniaturyzację (może być schowany
do kieszeni) i na jakość sygnału mowy, daje doskonałe rezultaty szczególnie u
tych osób, które podlegają zwalniającemu mowę wpływowi echa. Aparat ma też
funkcję rewerberacji, która wzmacnia efekt echa. Spełnia on funkcję cyfrowego
magnetofonu, pozwala zapisywać efekt wypowiedzi, kontrolować i analizować je
natychmiast po zaprzestaniu mówienia. Mówienie z aparatem pozwala wytworzyć
nowe warunki wypowiedzeniowe, o ile korzystający z niego ćwiczy systematycznie
i przez dłuższy czas. O nowe nawyki łatwiej, gdy okres jąkania jest krótszy
(np. u dzieci). Podczas korzystania z tego aparatu nie trzeba myśleć, że należy
mówić powoli. Aparat sam o to dba. Jedynie miniaturowe słuchawki douszne
wskazują na to, że ktoś korzysta z jakiegoś aparatu. Aparat jest wyposażony w
akumulator, którego wydajność sięga 20 godzin. Zamiast pokręteł, ma zamontowane
przyciski. Wybór funkcji i parametrów jest sygnalizowany głosowo. Oprócz funkcji echa pozwala nagrywać
wypowiedzi, co umożliwia specjaliście ocenę efektywności zastosowań
w praktyce poza gabinetem. Zalecany do indywidualnego, gabinetowego,
domowego i pozagabinetowego użytkowania. Echo-dyktafon można kupić w specjalistycznych sklepach oferujących pomoce i sprzęt potrzebny do
wyposażenia gabinetów logopedycznych oraz w sklepach oferujących sprzęt
medyczny. Ceny echo-dyktafanu to ok. 2.300 zł.
Źródło:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1587099.html
http://www.demostenes.pl/dla-pacjentow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/echo-dyktafon
11. PROGRAMY MULTIMEDIALNE EDUSENSUS- MAŁGORZATA
DEJA
Programy EDUSENSUS to
szeroka gama programów, które wspomagają pracę z dziećmi
z dysleksją, dyskalkulią, zaburzeniami mówienia czy słuchu. Służą one diagnozie dzieci będących w grupie ryzyka, badaniom przesiewowym i przede wszystkim, kompleksowemu prowadzeniu i urozmaiceniu procesu terapeutycznego.
z dysleksją, dyskalkulią, zaburzeniami mówienia czy słuchu. Służą one diagnozie dzieci będących w grupie ryzyka, badaniom przesiewowym i przede wszystkim, kompleksowemu prowadzeniu i urozmaiceniu procesu terapeutycznego.
Programy EduSensus Logopedia to różnego typu
multimedialne gry, obrazki, piosenki, które stanowią kompletny zestaw służący
diagnozie i terapii logopedycznej specyficznych zaburzeń rozwoju języka.
Dodatkowo podnoszą sprawność językową
i sprawdzają się w profilaktyce logopedycznej.
i sprawdzają się w profilaktyce logopedycznej.
W skład pakietu wchodzi łącznie 1079
interaktywnych ćwiczeń, 246 kart pracy, profesjonalny mikrofon oraz przewodnik
metodyczny. Zawarte na nim programy – moduły to:
·
szereg
szumiący – moduł podstawowy
·
szereg
syczący – moduł podstawowy
·
szereg
ciszący – moduł podstawowy
·
różnicowanie
szeregów
·
głoska
„r” – moduł podstawowy
Każdy z modułów umożliwia logopedom, terapeutom i nauczycielom
prowadzenie skuteczniejszej terapii dzieci, mających problemy z artykulacją
głosek, a dla uczniów jest interesującym urozmaiceniem lub wręcz zastępuje
żmudne, niekończące się powtarzanie głosek, znane z tradycyjnej terapii.
LOGOPEDIA PRO współpracuje z tablicą interaktywną, umożliwia
archiwizację
i weryfikację postępów w nauce poszczególnych podopiecznych, a Aplikacja Logopedy, wchodząca w skład zestawu, jest prosta i intuicyjna w obsłudze.
i weryfikację postępów w nauce poszczególnych podopiecznych, a Aplikacja Logopedy, wchodząca w skład zestawu, jest prosta i intuicyjna w obsłudze.
EDUSENSUS LOGOPEDIA PRO 3.0 - LOGO-GRY to wyjątkowa kolekcja
nietypowych gier, które mogą okazać się pomocne w toku zajęć terapeutycznych z
dziećmi borykającymi się z zaburzeniami słuchu oraz zaburzeniami poznawczymi o
szerokim spektrum. Wyjątkowość LOGO-GIER polega przede wszystkim na tym, że
zawarte
w zestawie gry są sterowane głosem i mogą mieć szerokie zastosowanie, zarówno w terapii logopedycznej, nauce języka, profilaktyce i podczas wszelkich zajęć prowadzonych
z dziećmi, których edukacja jest utrudniona z powodu zaburzeń słuchu oraz zaburzeń poznawczych.
w zestawie gry są sterowane głosem i mogą mieć szerokie zastosowanie, zarówno w terapii logopedycznej, nauce języka, profilaktyce i podczas wszelkich zajęć prowadzonych
z dziećmi, których edukacja jest utrudniona z powodu zaburzeń słuchu oraz zaburzeń poznawczych.
Ponieważ zaburzenia słuchu
często sprzężone są z wadami wymowy, oprogramowanie LOGO-GRY może mieć
zastosowanie również w toku terapii tych ostatnich, przyśpieszając ją i
przekładając się bezpośrednio na zadowolenie zarówno małych uczniów, jak i osób
prowadzących terapię. Szybsza, skuteczniejsza terapia wpływa na zadowolenie
z podejmowanych działań osób prowadzących zajęcia, jak również pozwala im na optymalne wykorzystanie czasu zajęć dzięki zaoszczędzonym jednostkom lekcyjnym. Te z kolei mogą być wykorzystane na terapię korygującą kolejne zaburzenia lub odpoczynek w formie zabawy, będący urozmaiceniem zajęć. Profesjonalny mikrofon pozwoli rejestrować, odsłuchiwać fragmenty wypowiedzi uczniów oraz dostosowywać terapię do indywidualnych potrzeb.
z podejmowanych działań osób prowadzących zajęcia, jak również pozwala im na optymalne wykorzystanie czasu zajęć dzięki zaoszczędzonym jednostkom lekcyjnym. Te z kolei mogą być wykorzystane na terapię korygującą kolejne zaburzenia lub odpoczynek w formie zabawy, będący urozmaiceniem zajęć. Profesjonalny mikrofon pozwoli rejestrować, odsłuchiwać fragmenty wypowiedzi uczniów oraz dostosowywać terapię do indywidualnych potrzeb.
EduSensus Dysleksja to zestaw multimedialnych
materiałów przygotowanych w taki sposób, by przeprowadzić kompleksową diagnozę,
ocenić ryzyko dysleksji i ustalić przyczyny trudności w nauce czytania i
pisania. Sama terapia przeprowadzana za pomocą programu doskonali funkcje
percepcyjno-motoryczne, kreuje świadomość ortograficzną, wspiera motorykę dużą
i małą. Zestaw opracowany jest w taki sposób, by przyciągając uwagę dziecka
uczyć jednocześnie liter czy różnicowania podobnych grafemów.
Wspomaganie rozwoju Pro to kolejny produkty tej marki,
który wspiera działania ukierunkowane właśnie na wspomaganie rozwoju dzieci między drugim, a
piątym rokiem życia koncentrując się na terapii zaburzeń funkcji poznawczych i
percepcyjno-motorycznych.
Źródło:
12.
NEUROWIBRATOR - KAROLINA OLCHOWA
Neurowibrator
to wyrób medyczny przeznaczony do terapii zarówno w warunkach gabinetowych i
klinicznych domowych przez wykwalifikowany personel, jak i domowych do
miejscowego leczenia przy pomocy aplikacji wibracyjnej, do której można
wykorzystać różne głowice masujące. Zastosowanie:
produkt z sukcesami stosowany od wielu lat w rehabilitacji pourazowej, bólach
mięśniowych i stawowych, leczeniu spastyczności, przywracaniu sprawności
neuromuskularnej po wylewach, ze wzmożonym napięciem mięśniowym, a nawet
sztywnością okolicy ustno-twarzowej, - w niedowładach zarówno okolicy twarzowej
jak i narządów artykulacyjnych, - z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (SI),
- z dysfagia
i zaburzeniami połykania, - pacjentów z dysfonia - pacjentów po porażeniu nerwu twarzowego.
i zaburzeniami połykania, - pacjentów z dysfonia - pacjentów po porażeniu nerwu twarzowego.
EFEKTY STOSOWANIA:
TONGUE
DEPRESSOR - przytrzymywanie między wargami, stymulacja krawędzi języka i policzków, płaskie opukiwanie języka;
ARROW
- odczuwanie faktury, stymulacja policzków, warg,tworzenie wyżłobienia w
języku;
SPOON
- uczenie mobilizacji czubka języka, stymulacja tyłu języka, aplikacja
małych ilości pokarmu;
PELLET
- wskazywanie miejsca artykulacji, stymulacja wałka dziąsłowego,
ćwiczenia/wskazywanie bruzdy środkowej języka.
Praca zbiorowa słuchaczy studiów podyplomowych: Neurologopedia z elementami SI
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz