niedziela, 22 marca 2020

Wyposażenie gabinetu neurologopedy

Wyposażenie gabinetu neurologopedy - co i do czego?
1. Walizka logopedyczna
2. Wibrator logopedyczny
3. Symulator logopedyczny
4. Echo - wibrator
5. Wkładka artykulacyjna
6. Masażer rotacyjny
7. Echo - relaksometr
8. Toni - echo
9. Analizator głosek
10.Echo - dyktafon
11.Programy multimedialne EduSensus
12.Neurowibrator

11.    WALIZKA LOGOPEDYCZNA - OLIMPIA TEREBA

Walizka logopedyczna funkcjonująca również pod nazwą Instrumentarium Logopedyczne nr 3 jest zestawem podstawowych pomocy logopedycznych z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych. Twórcą Walizki Logopedycznej był Antoni Bochniarz, specjalista zaburzeń mowy i psychoterapeuta, kierownik Centrum Projektowania i Dystrybucji Pomocy Logopedycznych, właściciel Gabinetu Logopedycznego "Demostenes" w Żorach. Na walizkę logopedyczną składają się najbardziej użyteczne elementy Instrumentarium Nr 1 wzbogacone o dwa elektroniczne urządzenia. Są to: trzy różnokształtne szpatułki, sonda do korekcji sygmatyzmu przyzębowego i międzyzębowego, sonda do wywoływania głosek „k” i „g”, „ch”, przydatna także w pionizowaniu i aktywizowaniu tylnej części języka, sonda do korekcji sygmatyzmu dziąsłowego (podczas seplenienia) i korekcji sygmatyzmu bocznego, fonendowody pomocne w korekcji mowy nosowej, sonda w postaci rynienki do ćwiczeń w przypadku sygmatyzmu bocznego jednostronnego i dwustronnego, wkładka artykulacyjna, elektroniczny aparat Toni-echo i relaksator, bardzo przydatne w terapii jąkania, w treningu autogennym i w terapii nerwic. 
Pomoce zawarte w walizce umożliwiają logopedzie zajęcie się złożonymi przypadkami wady wymowy. Pomoce opracowywano, mając na uwadze konieczność odwoływania się do wielokanałowego przekazu informacji w pracy z dziećmi, które mają deficyty rozwojowe. Instrumentarium służy do pracy logopedycznej w przypadku: dyslalii, jąkania, rynolalii. 



22.      WIBRATOR LOGOPEDYCZNY – JOANNA MIESZKOWSKA

WIBRATORY  LOGOPEDYCZNE  to  przyrządy  kształtujące  nasz zmysł dotyku poprzez działanie prioprioceptywne. Amerykanie już w 1972 roku dowodzili, że wibracja może skutecznie wpływać na aparat mowy i połykania.

Wibrator logopedyczny Z-vibe PERSONAL PACK
- wibrator logopedyczny (językowy) z elastomerową rączką o niskiej amplitudzie i wysokiej częstotliwości.

ZASTOSOWANIE: przeznaczony do wewnętrznego i zewnętrznego masażu logopedycznego, kształcenia sensorycznego oraz rehabilitacji pourazowej w obrębie jamy ustnej. Nadaje się dla osób dorosłych i dzieci.

Wibrator logopedyczny Z-vibe - ZESTAW KOTKA I MYSZKIZASTOSOWANIE: masaż sensoryczny zewnątrzustny (policzki, wargi, żuchwa), podnoszenie żuchwy, domykanie ust, terapia ślinienia;GRUPY PACJENTÓW: dzieci z MPD, dzieci w normie rozwojowej z potrzebami integracji sensorycznej, Pacjenci z porażeniami nerwu twarzowego;ZASILANIE: bateria patentowa do Z-vibe


Wibrator logopedyczny Z-vibe ZESTAW TRAVEL
Dn Z-vibe jest bardzo popularnym wśród specjalistów produktem, typowym składnikiem wielu zestawów logopedycznych. Jest to wibrator językowy o niskiej amplitudzie- 0,03 mm, zestawiony z pięcioma szpatułkami do Z-vibe.

ZASTOSOWANIE: przeznaczony do masażu logopedycznego języka, dziąseł, policzków, warg; kształcenia sensorycznego oraz rehabilitacji pourazowej w obrębie jamy ustnej. Kształcimy świadomość pozycji artykulatorów, pobudzamy je lub przy przedłużonej wibracji wyciszamy. W zależności od wyboru szpatułki możemy działać z różną intensywnością. Producent oferuje około 20 różnych głowic. Od gładkich gryzaków do teksturowanych włoskowatych szpatułek BRUSH. Nadaje się dla osób dorosłych i dzieci, funkcjonalne pudełeczko umożliwia  zabieranie akcesoriów do różnych gabinetów.


Wibrator logopedyczny Jiggler Ellie (Słonik)
Wibrator logopedyczny przeznaczony do masażu zewnątrzustnego postacią SŁONIKA (Ellie) oraz do stosowania ze szpatułkami ARK. Wystarczy odkręcić głowę słonika, zastąpić ją nakładką ROTA-CAP (sprzedawana osobno) i zamocować dowolną szpatułkę! Jest doskonałą alternatywą dla rerka.
PRZEZNACZENIE: Masaż gałęzi żuchwy do stawów skroniowo-żuchwowych, policzków i mięśnia okrężnego ust, można wprowadzać tkanki miękkie w stan rezonansu, stąd wykorzystywany bywa do wywoływania głoski R.
WIBRATOR LOGOPEDYCZNY DLA DOROSŁYCH - wystarczy odkręcić głowę słonika i nakręcić ROTA-CAP
Ucho SŁONIKA może być użyte do kształcenia zaokrąglania warg i ćwiczenia siły mięśnia okrężnego poprzez zwarcie oraz do wywoływania głoski r poprzez kontakt bezpośredni- ułożenie pod językiem. Wersja z regulacją amplitudy drgań.

UWAGA: Dla dzieci powyżej 3 roku życia.

Wibrator logopedyczny REREK  - WIGGLER
ZASTOSOWANIE: Wibrator logopedyczny SQ pen REREK to produkt szczególnie polecany do terapii rotacyzmu.

DANE TECHNICZNE: Amplituda 0,6 cm. Jest skutecznym źródłem rezonansu mechanicznego, dzięki któremu można wywoływać bierne wibracje języka i kształcić głoskę R. Głoskę R WYWOŁUJEMY / KSZTAŁCIMY przy użyciu wybranej szpatułki na końcówkę wibratora.

SZPATUŁKI do wywoływania głoski R są następujące:

1.      SZPATUŁKA ZV ŁOPATKA MIĘKKA LUB TWARDA

2. SZPATUŁKA ZV ŁOPATKA MIĘKKA LUB TWARDA - FAKTUROWANE


3. SZPATUŁKA ZV SCRAPER - wygodna do szerszych języków lub jam ustnych, dla dorosłych Pacjentów
4. SZPATUŁKA ZV FLOSS -stosujemy ustawienie wibratora lekko boczne, do wąskich jam ustnych, małego rozwarcia

PROCEDURA WYWOŁYWANIA WIBRACJI:
1)  wywoływanie głoski r powinna poprzedzić fachowa diagnoza stanu anatomiczno- czynnościowego języka i wrażliwości oralnej;
2)  przed użyciem upewnić się, że szpatułka- łopatka nakręcona jest do uszczelki na gwint;
3)  poinstruować Pacjenta o miejscu artykulacji- język ustawiony czubkiem do górnych zębów;
4)  ułożyć wybrana szpatułkę pod językiem w linii środkowej;
5)  włączyć wibrator po upewnieniu się, że język jest odpowiednio spionizowany i będzie uderzał o podniebienie twarde (można polecić wypowiadanie głoski d dziąsłowej);
6)  po każdorazowym użyciu – umyj (w przypadku zastosowań indywidualnych) lub zdezynfekuj szpatułkę lub wibrator tu, gdzie Pacjent mógł mieć z nim kontakt cielesny, przed dezynfekcją usuń widoczne nieczystości;
7)  nie stosuj wibracji bez przerwy dłużej niż jedną-dwie minuty;
8)  podczas wibrowania podjęzykowego co jakiś czas: 20 – 30 sekund cofaj łopatkę i obserwuj zachowanie języka;
9)  po zaobserwowaniu samoistnego przedłużania drgań przez Pacjenta stosuj wibracje rzadsze lub wyłączaj wibrator;

10) nie pozwól na brak aktywności fonicznej dziecka podczas wywoływania wibracji lub zaleganie języka na łopatce.


WIBRATOR LOGOPEDYCZNY FINGER miękki
PRZEZNACZENIE: funkcjonalne narzędzie terapii zewnątrzustnej i poręczny masażer przodu języka.
DANE TECHNICZNE: Wibrator nakładany jest na palec, w zestawie zawiera pięć łatwo zmienialnych głowic o różnej fakturze od gładkich do zawierających dwumilimetrowe wypustki różnej gęstości. Założenie na palec odbarcza kciuk, który można użyć do podtrzymania podbródka, zamknięcia ust itp. Wibracje o niskiej amplitudzie i częstotliwości ok 5000 cykli na minutę.

Zastosowanie dla : Pacjentów  o obniżonym napięciu mięśniowym twarzy.
Wibrator logopedyczny WiggleR
ZASTOSOWANIE:
1. w terapii rotacyzmu - wystarczy dokupić wybraną łopatkę twardą lub miękką, nasunąć na nią nakrętkę i całość zakręcić na gwincie mocującym. Doskonała alternatywa dla RERKA.
2. wielofunkcyjne narzędzie logopedyczne adresowane do terapii w przypadkach dysgrafii - długopis wibracyjny  (można stosować ołówki i kredki!!!)
3. w terapii sensorycznej - pamiętajmy o zasadzie: najpierw czucie potem ruch, wibracje - bodziec prioprioceptywny alertuje zmysły i wywołuje odpowiedź mięśniową!
4. w masażu żuchwy i do zamykania ust!
Można stosować wiele różnych szpatułek do wibratorów logopedycznych (za wyjątkiem gryzaków), np. PROBE, PREEFER, ŁYŻECZKI, TONGUE, ale i np. szpatułki drewniane bądź plastykowe - jeśli są dłuższe siła wibracji nieco się rozkłada i bodziec jest łagodniejszy. Wibrator ułatwia efektywność procesu terapii logopedycznej . Warto jednak pamiętać o tym, iż nic nie dzieje się tu w „magiczny sposób”. Praca logopedyczna z wykorzystaniem wibratora powinna być poprzedzona właściwą diagnozą logopedyczną, a następnie terapią, która przygotuje artykulatory do wywołania głoski. Ważne jest, aby nie opierać pracy z pacjentem wyłącznie na wibratorze – pacjent może się przyzwyczaić do mocnej stymulacji, co spowoduje trudności w samodzielnym wywołaniu drgań. Należy także pamiętać, aby praca z wibratorem nie była prowadzona w seriach dłuższych niż 2 minuty, gdyż mogłoby to spowodować przestymulowanie części orofacjalnej pacjenta i powodować nieprzyjemne odczucia.
Informacje i zdjęcia zaczerpnięte z strony : https://www.wibratorylogopedyczne.pl/wibratory-i-szpatulki-logopedyczne/wibratory-logopedyczne-rerek-i-z-vibe.html?p=1 P. Jaworski : „Nowoczesny warsztat logopedyczny .”


3.      STYMULATOR LOGOPEDYCZNY – LILIANNA NOWAK
Jest najbardziej zintegrowanym i najbogatszym funkcjonalnie urządzeniem gabinetu logopedycznego, którego przydatność potwierdza się w wielu różnych jednostkach diagnostycznych.

Nowa, VI wersja wielomodułowego urządzenia skonstruowanego w technologii mikroprocesorowej do polisensorycznego oddziaływania, która integruje funkcje użytkowe wielu aparatów


Części składowe stymulatora logopedycznego:
- elektrostymulator (znajdujący zastosowanie w korekcji mowy nosowej, w stymulowaniu rozwoju mowy, w reedukacji chorych z afazją i u osób ze sprzężonymi deficytami),- echo-wibrator z rezonatorem, z amplifonem i z rewerberatorem (pomocny w usprawnianiu motoryki języka, w korekcji rotacyzmu, w pracy z niedosłyszącymi, z jąkającymi się),- masker (do diagnozowania jąkania i stopnia automatyzacji wymowy ćwiczonych głosek oraz do wzmagania wysiłku głosowego),- metronom (do ćwiczeń rytmizacyjnych w terapii jąkania oraz w wyznaczaniu tempa powtórzeń, w automatyzacji wymowy głosek, np. podczas ćwiczenia z analizatorem głosek),- wskaźnik diodowy głosek dźwięcznych (do automatyzacji wymowy głosek dźwięcznych),- generator tonu krtaniowego (do diagnozowania jąkania, do ćwiczeń emisji głosu oraz do wzmagania wysiłku głosowego).

Szkolenie na DVD - prezentacja funkcji użytkowych wielofunkcyjnego urządzenia: Stymulator logopedyczny http://www.demostenes.pl/dla-pacjentow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/tematy-szkoleniowe-na-dvd
Posiadając taki sprzęt, umiejący go obsługiwać logopeda nie czuje się bezradny wobec wielu różnych jednostek, z którymi przychodzi mu mieć do czynienia. Instrukcja metodyczna do tego urządzenia znajduje się w książce: Antoni Bochniarz  "Gdy masz dziecko z wadą wymowy”.
Stymulator logopedyczny jest przydatny w reedukacji chorych z afazją, w usprawnianiu i stymulowaniu rozwoju mowy, w usprawnianiu motoryki języka (opóźniony rozwój mowy, porażenie mózgowe), w korekcji rotacyzmu, w pracy z niedosłyszącymi i jąkającymi się oraz w korekcji mowy nosowej i w diagnozowaniu stopnia zautomatyzowania ćwiczonych głosek. Właściwością aparatu jest możliwość jednoczesnego wybiórczego oddziaływania bodźcami elektrycznymi (prądy podprogowe), mechanicznymi, akustycznymi, wibracyjnymi i wizualnymi.

Potrzeba usprawniania motoryki narządów mowy ma miejsce zarówno w opóźnionym rozwoju mowy, w zaburzeniach dyslalicznych, w afazji, w pracy z dziećmi opóźnionymi w rozwoju psychomotorycznym, w usprawnianiu mowy osób z porażeniem mózgowym oraz w wieloczynnikowo uwarunkowanych zaburzeniach mowy. 


Stymulacje mechaniczne z pomocą w/w urządzeń z powodzeniem wykorzystuję jako masaż języka, warg, podniebienia, do treningu pionizacji języka w zaburzeniach dyslalicznych, w korekcji rotacyzmu (brak lub patologiczna realizacja głoski „r”). Stymulacje mechaniczne języka dają znacznie szybsze i pewniejsze (trwalsze) efekty w korekcji rotacyzmu niż tradycyjne metody fonetyczne lub z użyciem szpatułek, ponieważ:
·   stymulator i wibrator dostarczają bodźców o częstotliwości odpowiadającej głosce „r”, czego nie da się uzyskać przy pomocy palca lub szpatułki;
·     umożliwiają wzbudzanie pionowych ruchów języka, co nie jest łatwe przy zastosowaniu tradycyjnych metod;
·      szybciej doprowadzają do przewarunkowania patomechanizmów na pożądane ruchy artykulacyjne;
·       pozwalają ćwiczącemu uzyskać efekt szybciej, pewniej, trwalej;
·      odciążają logopedę w pełni aktywizując ćwiczącego;
·     zastosowanie aparatów przyczynia się do podniesienia ogólnej sprawności języka, przydatnej również przy realizacji innych głosek;
·     wibrator logopedyczny lub stymulator okazują się niezastąpione przy szczególnie trudnych
i silnie utrwalonych patomechanizmach, np. w terapii dzieci z zespołem Downa, z autyzmem, z mózgowym porażeniem dziecięcym, w afazji motorycznej.
Stymulator / wibrator aktywizuje, pionizuje i usprawnia motorykę przedniej części języka, co jest pomocne nie tylko w korekcji rotacyzmu, ale też w przezwyciężaniu palatalizacji (zmiękczania głosek), gdy środkowa część języka jest najbardziej aktywna. Praca z aparatem przyspiesza pojawianie się głosek szumiących (ułatwia ich wywoływanie). Satysfakcjonujące efekty terapeutyczne uzyskuje się wtedy, gdy spełnione są określone w opisach urządzeń specjalne wymogi metodyczne.
Reedukowanie zaburzonych funkcji motorycznych jamy ustnej musi być przestrzegane pod względem kolejności reedukowanych funkcji, ponieważ niemożliwe jest znormalizowanie wzorca połykania bez przywrócenia toru oddychania przez nos jako funkcji podstawowej. Przy zamkniętej jamie ustnej (przy całkowicie zwartych ustach) język spoczywa na podniebieniu dzięki podciśnieniu, które wytwarza się wtedy w jamie ustnej. Tylko w takich warunkach możliwe jest realizowanie prawidłowej funkcji połykania. Prawidłowe połykanie i praca języka są możliwe przy braku ograniczeń wynikających z przyrostu wędzidełka językowego oraz innych, wynikających z nieprawidłowej budowy elementów składowych jamy ustnej i nosowo-gardłowej. Skutkiem nacisku dostarczanego przez język na sklepienie podniebienia oraz sił żucia przekazywanych przez zęby jest głównie poprzeczny rozwój szczęki i sklepienia podniebienia.
W przypadku zaburzeń połykania najskuteczniejszym działaniem jest zastosowanie terapii skojarzonej z wykorzystaniem stymulatora ust, a także zastosowanie guziczków językowych na powierzchni podniebiennej siekaczy górnych do ciągłej stymulacji czubka języka, który jest najbardziej czułym pośród receptorów. W przypadku pacjentów, u których występują już objawy atypowego połykania w postaci zgryzu otwartego, dodatkowo stosujemy urządzenie do leczenia zgryzu otwartego.
Stymulator ust stymuluje mięsień okrężny ust, zmniejsza niekompetencję ust i wydłuża wargę górną. Dezaktywuje nadaktywny mięsień bródkowy. Ćwiczenia warg, generowane przez stymulator ust, mają bezpośredni wpływ na pozycję języka. Mięśnie języka przesuwają go do pozycji dotylnej. Efekt ten jest związany z odruchem mięśniowym, regulującym aktywność mięśni agonistów i antagonistów.
Bibliografia:
Demostenes. Sprzęt i pomoce logopedyczne.
„Urządzenia elektroniczne do usprawniania narządów mowy” Opracowanie: Marzena Mieszkowicz - neurologopeda
 „Wykorzystanie nowych regulatorów funkcji MFS w pracy logopedy”. Iwona Banasiak, Monika Ośko

Antoni Bochniarz - „Gdy masz dziecko z wadą wymowy” Wydawca: Gabinet Logopedyczny Demostenes (1998). ISBN: 83-907577-0-2



4.      ECHO – WIBRATOR – ADAM BLUJ

Echo-wibrator z rezonatorem - to oprócz funkcji echo-wibratora dodatkowa możliwość odbioru przetransformowanych sygnałów na bodźce świetlne (świecenie diody przy realizacji głosek dźwięcznych) i wibracyjne (odbierane opuszkami palców w postaci zwielokrotnionych drgań). Pomocny w pracy z jąkającymi się, z niedosłyszącymi oraz przy usprawnianiu motoryki języka i korekcji rotacyzmu. JEST TO CZĘŚĆ SKŁADOWA STYMULATORA LOGOPEDYCZNEGO, który jest przydatny w reedukacji chorych z afazją, w usprawnianiu i stymulowaniu rozwoju mowy, w usprawnianiu motoryki języka (opóźniony rozwój mowy, porażenie mózgowe),w korekcji rotacyzmu, w pracy z niedosłyszącymi i jąkającymi się oraz w korekcji mowy nosowej i w diagnozowaniu stopnia zautomatyzowania ćwiczonych głosek. Właściwością aparatu jest możliwość jednoczesnego wybiórczego oddziaływania bodźcami elektrycznymi (prądy podprogowe), mechanicznymi, akustycznymi, wibracyjnymi i wizualnym.


5.      WKŁADKI ARTYKULACYJNE  - PAULINA ZAREMBA - OGIEWA

Wkładka artykulacyjna służy do pionizacji języka, zapobiega sygmatyzmowi międzyzębowemu, jest pomocna w korekcji sygmatyzmu przyzębowego, zapobiega powstawaniu i utrwalaniu się wady zgryzu, bywa pomocna w korekcji zaburzeń dyslalicznych, nawet u dzieci z upośledzeniem umysłowym.

Źródło: http://www.demostenes.pl/dla-pacjentow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/wkladki-artykulacyjne



6.      MASAŻER ROTACYJNY – MARTA GNAT
Masażer rotacyjny z powyższego zdjęcia: zawiera cztery głowice masujące: kulkową, gąbkową, kamieniową, szczoteczkową. Ma przede wszystkim zastosowanie w kosmetyce, integarcji sensorycznej oraz logopedii. 
Masażer rotacyjny to narzędzie wykorzystywane do masażu zewnętrznego. W logopedii ma świetne zastosowanie. Dzięki rotacji głowic o różnych fakturach możemy wzmocnić mechanizmy motoryczne mowy i jedzenia, pobudzić obwodowy system sensoryczny, regulować napięcie mięśniowe twarzy oraz wzmagać cyrkulację płynów wewnątrzustrojowych. Ma to na celu polepszenie świadomości ruchów oraz napięcia mięśni policzkowych i okrężnego. Pobudza krążenie krwi, a także łagodzi bóle i zmęczenie mięśniowe. 
Zalecany jest dla osób z obniżonym napięciem mięśni oralnych, przy nadwrażliwości dotykowej w obrębie twarzy i ust, wstrętu na różnorodność pokarmów oraz dla osób, które domagają się sensorycznej i motorycznej stymulacji sfery orofacjalnej. Masaż narzędziem dostarcza również bodźców, które mogą pozytywnie wpłynąć na samopoczucie.  W przypadku autyzmu lub porażenia mózgowego działa również relaksująco i odprężająco.  Warto zwrócić uwagę, że ruch rotacyjny jest znacznie słabszy niż wibracja ale odbieranym identycznie przez receptory nacisku, ruchu oraz pozycji, jakie znajdują się w mięśniach i skórze.

Źródło:http://logopedia.pl/hurtownia/masazer-rotacyjny-skin-beauty


7.      ECHO - RELAKSOMETR – PAULINA KAMELSKA – OSTAFI

Jest to małych rozmiarów cyfrowe urządzenie elektroniczne zawierające moduły: echa, rewerberacji – pogłosu (zjawisko stopniowego zanikania energii dźwięku po ucichnięciu źródła, związane z występowaniem dużej liczby fal odbitych od powierzchni pomieszczenia), metronomu (generowanie sygnałów, wyznaczanie rytmu powtórzeń), oscylografu (zapisywanie przebiegu różnych zjawisk) i relaksometru. Jest to aparat, który mierzy i wizualizuje zmiany stanu emocjonalnego. Przy pomocy wskaźnika cyfrowego i akustycznego można ocenić stan relaksacji pacjenta. Jest zatem pomocnym urządzeniem w technikach relaksacyjnych i hipnozie. Echo-relaksometr jest udoskonaloną wersją psychorelaksometru. 
Echo-relaksometr wykorzystywany jest w terapii jąkania oraz tachylalii. Urządzenie zapisuje mowę i analizuje ją pod względem akustycznym, czego efektem jest spowalnianie jej. Aparat ten znajduje również  zastosowanie w udźwięcznianiu głosek bezdźwięcznych. To czyni go przydatnym w terapii zaburzeń o charakterze dyslalii (np. mowa bezdźwięczna) i automatyzacji głosek

Źródło: http://www.demostenes.pl/dla-pacjentow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/echo-relaksometr Na powyższej stronie znajduje się również krótki filmik z prezentacją urządzenia


8.      TONI-  ECHO  - DOROTA BOJANOWSKA
TONI- echo - to stacjonarny i przenośny zarazem, miniaturowy, jednofunkcyjny i tani aparat do terapii jąkania i tachylalii. Jest zasilany zarówno z akumulatora jak i z sieci, co pozwala go stosować także poza gabinetem. 
Polak, profesor UMCS Bogdan Adamczyk (1959r.) był pierwszym autorem, który opracował metodę Echo", wykorzystując tzw. efekt Lee w terapii osób jąkających się. Istotą metody jest mówienie w sposób zsynchronizowany z własnym echem opóźnionym o 0,1 s - 0,3 s, dzięki czemu niepłynność mówienia pojawia się, ale tempo mówienia jest przesadnie zwolnione. Metoda "Echo" była wielokrotnie ulepszana i modyfikowana . Jest ona bardzo popularna w Polsce, co nie znaczy, że jest zawsze poprawnie stosowana.
Najczęstszym błędem jest mówienie niezsynchronizowane z echem, przesadne zwalnianie tempa mówienia, ograniczanie się tylko do ćwiczeń gabinetowych. Ograniczenia te powodowały dotychczas takie czynniki, jak wielkość i ceny urządzeń.

http://medycyna.rodzinna.net/content.php?id_content=59


9.      ANALIZATOR GŁOSEK -  BEATA PAŁASZ- JANKOWSKA


Analizator głosek – to inaczej wskaźnik poprawności artykulacyjnej głosek automatyzowanych (syczących, szumiących, dźwięcznych).Umożliwia ćwiczenie bez koniecznej na tym etapie obecności logopedy, odciąża głosowo logopedę i motywuje dziecko do pracy. Umożliwia dostrojenie aparatu do indywidualnych parametrów głosu dziecka.
Zastosowania: automatyzacja głosek dentalizowanych i różnicowanie tych głosek oraz udźwięcznianie wymowy głosek bezdźwięcznych, praca z osobami niedosłyszącymi.
Właściwością tego aparatu jest wizualizacja głosek (diody - sygnały świetlne):

  • s, z, c, dz - świeceniem żółtej diody,
  • sz, ż, cz, dż - świeceniem zielonej diody,
  • głosek dźwięcznych - świeceniem czerwonej diody

Wykorzystując obecny w zestawie mikrofon dynamiczny, możemy polecać osobie ćwiczącej wymawianie sylab i słów z głoskami, które zostały wcześniej wywołane, by z pomocą aparatu szybciej je zautomatyzować. Można powtarzać tę samą sylabę (np. „sza”) po kilka razy tak, aby za każdym razem zaświeciła się zielona dioda. Podobnie utrwala się inne sylaby z głoskami szumiącymi. Tempo powtórzeń może być na początku dowolne, a później dyktowane przez sygnały metronomu. Ćwiczący może jednocześnie kontrolować swe ćwiczenia (wokalizacje), słysząc swój głos w słuchawkach.  Analizator umożliwia swego rodzaju „wymuszanie” akcentowania ćwiczonych głosek. Poprawne wymówienie głosek „sz” i „cz” w słowie szewczyk, szafeczka, będzie zasygnalizowane świeceniem zielonej diody tylko wtedy, jeśli obydwie głoski zostaną odpowiednio zaakcentowane (wymówione dłużej i głośniej). Ta właściwość intensyfikuje ćwiczenie i zwiększa efektywność pracy. Podobnie postępujemy w przypadku automatyzacji głosek syczących (s, z, c, dz). Ćwiczenie różnicowania artykulacyjnego głosek syczących i szumiących z pomocą aparatu przebiega sprawniej, szybciej i efektywniej niż przy zastosowaniu tradycyjnych metod. W przypadku wymawiania, np. słowa pastuszek powinna najpierw zaświecić się żółta a później zielona dioda. Przy automatyzacji głosek dźwięcznych wykorzystuje się czerwoną diodę, a przy wymawianiu opozycyjnych głosek bezdźwięcznych dioda nie powinna świecić. Ćwiczenie z aparatem, przy wykorzystaniu właściwie dobranego materiału do automatyzacji głosek dźwięcznych, wyraźnie przyspiesza efekt terapeutyczny. Przydatność analizatora ma miejsce w korekcji zaburzeń głosek dentalizowanych (s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż) i dźwięcznych (w, wi, z ,ź, ż, dz,dź, dż, g, gi, b, bi, d). Szczególnego znaczenia nabiera urządzenie w automatyzacji wspomnianych wyżej głosek u niedosłyszących, u osób z rynolalią i z dyslalią. Jest to pierwsze tak cenne na polskim rynku urządzenie o takich funkcjach.
Źródło:
http://poradnik-logopedyczny.pl/pomoce-/instrumentarium/171/urzeadzenia-do-pracy-logopedycznej.html


10.      ECHO – DYKTAFON – IZABELA RZESZUT
              Jest to miniaturowy, cyfrowy, dyskretny korektor mowy. Przy jego projektowaniu uwzględnione zostały najbardziej sprawdzone parametry starszego typu korektorów mowy.
Ze względu na swoją miniaturyzację (może być schowany do kieszeni) i na jakość sygnału mowy, daje doskonałe rezultaty szczególnie u tych osób, które podlegają zwalniającemu mowę wpływowi echa. Aparat ma też funkcję rewerberacji, która wzmacnia efekt echa. Spełnia on funkcję cyfrowego magnetofonu, pozwala zapisywać efekt wypowiedzi, kontrolować i analizować je natychmiast po zaprzestaniu mówienia. Mówienie z aparatem pozwala wytworzyć nowe warunki wypowiedzeniowe, o ile korzystający z niego ćwiczy systematycznie i przez dłuższy czas. O nowe nawyki łatwiej, gdy okres jąkania jest krótszy (np. u dzieci). Podczas korzystania z tego aparatu nie trzeba myśleć, że należy mówić powoli. Aparat sam o to dba. Jedynie miniaturowe słuchawki douszne wskazują na to, że ktoś korzysta z jakiegoś aparatu. Aparat jest wyposażony w akumulator, którego wydajność sięga 20 godzin. Zamiast pokręteł, ma zamontowane przyciski. Wybór funkcji i parametrów jest sygnalizowany głosowo. Oprócz funkcji echa pozwala nagrywać wypowiedzi, co umożliwia specjaliście ocenę efektywności zastosowań w praktyce poza gabinetem. Zalecany do indywidualnego, gabinetowego, domowego i  pozagabinetowego użytkowania. Echo-dyktafon można kupić  w specjalistycznych sklepach oferujących pomoce i sprzęt potrzebny do wyposażenia gabinetów logopedycznych oraz w sklepach oferujących sprzęt medyczny. Ceny echo-dyktafanu to ok. 2.300 zł.

Źródło: 
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1587099.html
http://www.demostenes.pl/dla-pacjentow/produkty/urzadzenia-i-pomoce/echo-dyktafon


11.       PROGRAMY MULTIMEDIALNE EDUSENSUS- MAŁGORZATA DEJA
Programy EDUSENSUS to szeroka gama programów, które wspomagają pracę z dziećmi
z dysleksją, dyskalkulią, zaburzeniami mówienia czy słuchu. Służą one diagnozie dzieci będących w grupie ryzyka, badaniom przesiewowym i przede wszystkim, kompleksowemu prowadzeniu i urozmaiceniu procesu terapeutycznego.
Programy EduSensus Logopedia to różnego typu multimedialne gry, obrazki, piosenki, które stanowią kompletny zestaw służący diagnozie i terapii logopedycznej specyficznych zaburzeń rozwoju języka. Dodatkowo podnoszą sprawność językową
i sprawdzają się w profilaktyce logopedycznej.
W skład pakietu wchodzi łącznie 1079 interaktywnych ćwiczeń, 246 kart pracy, profesjonalny mikrofon oraz przewodnik metodyczny. Zawarte na nim programy – moduły to:
·         szereg szumiący – moduł podstawowy
·         szereg syczący – moduł podstawowy
·         szereg ciszący – moduł podstawowy
·         różnicowanie szeregów
·         głoska „r” – moduł podstawowy
Każdy z modułów umożliwia logopedom, terapeutom i nauczycielom prowadzenie skuteczniejszej terapii dzieci, mających problemy z artykulacją głosek, a dla uczniów jest interesującym urozmaiceniem lub wręcz zastępuje żmudne, niekończące się powtarzanie głosek, znane z tradycyjnej terapii. 
LOGOPEDIA PRO współpracuje z tablicą interaktywną, umożliwia archiwizację
i weryfikację postępów w nauce poszczególnych podopiecznych, a Aplikacja Logopedy, wchodząca w skład zestawu, jest prosta i intuicyjna w obsłudze.
EDUSENSUS LOGOPEDIA PRO 3.0 - LOGO-GRY to wyjątkowa kolekcja nietypowych gier, które mogą okazać się pomocne w toku zajęć terapeutycznych z dziećmi borykającymi się z zaburzeniami słuchu oraz zaburzeniami poznawczymi o szerokim spektrum. Wyjątkowość LOGO-GIER polega przede wszystkim na tym, że zawarte
w zestawie gry są sterowane głosem i mogą mieć szerokie zastosowanie, zarówno w terapii logopedycznej, nauce języka, profilaktyce i podczas wszelkich zajęć prowadzonych
z dziećmi, których edukacja jest utrudniona z powodu zaburzeń słuchu oraz zaburzeń poznawczych.
  Ponieważ zaburzenia słuchu często sprzężone są z wadami wymowy, oprogramowanie LOGO-GRY może mieć zastosowanie również w toku terapii tych ostatnich, przyśpieszając ją i przekładając się bezpośrednio na zadowolenie zarówno małych uczniów, jak i osób prowadzących terapię. Szybsza, skuteczniejsza terapia wpływa na zadowolenie
z podejmowanych działań osób prowadzących zajęcia, jak również pozwala im na optymalne wykorzystanie czasu zajęć dzięki zaoszczędzonym jednostkom lekcyjnym. Te z kolei mogą być wykorzystane na terapię korygującą kolejne zaburzenia lub odpoczynek w formie zabawy, będący urozmaiceniem zajęć. Profesjonalny mikrofon pozwoli rejestrować, odsłuchiwać fragmenty wypowiedzi uczniów oraz dostosowywać terapię do indywidualnych potrzeb.
EduSensus Dysleksja to zestaw multimedialnych materiałów przygotowanych w taki sposób, by przeprowadzić kompleksową diagnozę, ocenić ryzyko dysleksji i ustalić przyczyny trudności w nauce czytania i pisania. Sama terapia przeprowadzana za pomocą programu doskonali funkcje percepcyjno-motoryczne, kreuje świadomość ortograficzną, wspiera motorykę dużą i małą. Zestaw opracowany jest w taki sposób, by przyciągając uwagę dziecka uczyć jednocześnie liter czy różnicowania podobnych grafemów.

Wspomaganie rozwoju Pro to kolejny produkty tej marki, który wspiera działania ukierunkowane właśnie na wspomaganie rozwoju dzieci między drugim, a piątym rokiem życia koncentrując się na terapii zaburzeń funkcji poznawczych i percepcyjno-motorycznych.

Źródło:



12.      NEUROWIBRATOR - KAROLINA OLCHOWA
Neurowibrator to wyrób medyczny przeznaczony do terapii zarówno w warunkach gabinetowych i klinicznych domowych przez wykwalifikowany personel, jak i domowych do miejscowego leczenia przy pomocy aplikacji wibracyjnej, do której można wykorzystać różne głowice masujące. Zastosowanie: produkt z sukcesami stosowany od wielu lat w rehabilitacji pourazowej, bólach mięśniowych i stawowych, leczeniu spastyczności, przywracaniu sprawności neuromuskularnej po wylewach, ze wzmożonym napięciem mięśniowym, a nawet sztywnością okolicy ustno-twarzowej, - w niedowładach zarówno okolicy twarzowej jak i narządów artykulacyjnych, - z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (SI), - z dysfagia
i zaburzeniami połykania, - pacjentów z dysfonia - pacjentów po porażeniu nerwu twarzowego.
EFEKTY STOSOWANIA:
TONGUE DEPRESSOR - przytrzymywanie między wargami, stymulacja krawędzi języka i policzków, płaskie opukiwanie języka;
ARROW - odczuwanie faktury, stymulacja policzków, warg,tworzenie wyżłobienia w języku;
SPOON - uczenie mobilizacji czubka języka, stymulacja tyłu języka,  aplikacja małych ilości pokarmu;

PELLET - wskazywanie miejsca artykulacji, stymulacja wałka dziąsłowego, ćwiczenia/wskazywanie bruzdy środkowej języka.



Praca zbiorowa słuchaczy studiów podyplomowych: Neurologopedia z elementami SI

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz