Założenia
lekcji:
Scenariusz zaplanowany jest na dwie godziny lekcji.
Pierwsza lekcja to wprowadzenie teoretyczne do tematu, druga lekcja, to
rozważania praktyczne.
Cele
lekcji:
Uczeń po lekcji zna terminy: rynek
pracy, podaż, popyt na pracę, wymienia rodzaje rynków pracy, podaje przykłady pracodawców.
Zadania:
Uczeń umie analizować przyczyny zmian na
rynku pracy, określać czym kierują się pracodawcy w
szukaniu pracowników, wie, że już w tym wieku warto fascynować
się zawodami, które go interesują.
Metody:
Pogadanka, dyskusja, prezentacja
multimedialna, wykład, spotkanie przedstawicielami konkretnych zawodów, praca w
grupach, analiza tekstów źródłowych (z lokalnego Urzędu Pracy).
LEKCJA
PIERWSZA
Przebieg
zajęć:
Zapowiedzenie tematu lekcji, podanie
celowości; Prezentacja multimedialna – zapoznanie z
zagadnieniami: rynek pracy, podaż, popyt, rodzaje rynku; Dyskusja: dlaczego rynek pracy zmienia
się z upływem lat? Praca w grupach – metoda „burza mózgów”:
uczniowie podzieleni na grupy wypisują jak najwięcej propozycji dot. tego, na
co zwraca uwagę pracodawca przy szukaniu pracownika; Uczniowie zapisują przemyślenia na
brystolu; Prezentacja wyników pracy w grupach; Wykład: analiza aktualnych ogłoszeń z
lokalnego Urzędu Pracy
LEKCJA
DRUGA
Ogólne
założenia: na lekcję należy zaprosić przedstawicieli różnych
zawodów, którzy podzielą się swoim doświadczeniem pracy, według następującego
schematu:
Jaka jest ich droga naukowa w zdobyciu kwalifikacji umożliwiających pełnienie tego zawodu; Czy przy wyborze zawodu kierowali się aktualnymi tendencjami na rynku pracy? Jakie są stopnie awansu/kariery w danym zawodzie; Czy wykonywana praca sprawia mi przyjemność? Jakie są zarobki. Propozycja zawodów: osoba na stanowisku kierowniczym, lekarz, policjant/wojskowy/strażak, nauczyciel, logistyk, zawodowy kierowca, budowlaniec, mechanik samochodowy
Dyskusja: uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami oraz tym na co zwrócili największą uwagę przy prezentacji zawodów.
Opracował: Paweł Grzesiak
Drugą lekcję można przeprowadzić z rodzicami,którzy opowiedzą o swojej pracy.
OdpowiedzUsuń