piątek, 6 marca 2020

Pomysł na lekcję: Rynek pracy

Założenia lekcji: 
Scenariusz zaplanowany jest na dwie godziny lekcji. Pierwsza lekcja to wprowadzenie teoretyczne do tematu, druga lekcja, to rozważania praktyczne.
Cele lekcji:
Uczeń po lekcji zna terminy: rynek pracy, podaż, popyt na pracę, wymienia rodzaje rynków pracy, podaje przykłady pracodawców.



Zadania:
Uczeń umie analizować przyczyny zmian na rynku pracy, określać czym kierują się pracodawcy w szukaniu pracowników, wie, że już w tym wieku warto fascynować się zawodami, które go interesują.
Metody:
Pogadanka, dyskusja, prezentacja multimedialna, wykład, spotkanie przedstawicielami konkretnych zawodów, praca w grupach, analiza tekstów źródłowych (z lokalnego Urzędu Pracy).


LEKCJA PIERWSZA
Przebieg zajęć:
Zapowiedzenie tematu lekcji, podanie celowości; Prezentacja multimedialna – zapoznanie z zagadnieniami: rynek pracy, podaż, popyt, rodzaje rynku; Dyskusja: dlaczego rynek pracy zmienia się z upływem lat? Praca w grupach – metoda „burza mózgów”: uczniowie podzieleni na grupy wypisują jak najwięcej propozycji dot. tego, na co zwraca uwagę pracodawca przy szukaniu pracownika; Uczniowie zapisują przemyślenia na brystolu; Prezentacja wyników pracy w grupach; Wykład: analiza aktualnych ogłoszeń z lokalnego Urzędu Pracy

LEKCJA DRUGA
Ogólne założenia: na lekcję należy zaprosić przedstawicieli różnych zawodów, którzy podzielą się swoim doświadczeniem pracy, według następującego schematu:

Jaka jest ich droga naukowa w zdobyciu kwalifikacji umożliwiających pełnienie tego zawodu; 
Czy przy wyborze zawodu kierowali się aktualnymi tendencjami na rynku pracy? Jakie są stopnie awansu/kariery w danym zawodzie; Czy wykonywana praca sprawia mi przyjemność?  Jakie są zarobki. Propozycja zawodów: osoba na stanowisku kierowniczym, lekarz, policjant/wojskowy/strażak, nauczyciel, logistyk, zawodowy kierowca, budowlaniec, mechanik samochodowy

Dyskusja: uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami oraz tym na co zwrócili największą uwagę przy prezentacji zawodów.



Opracował: Paweł Grzesiak

1 komentarz:

  1. Drugą lekcję można przeprowadzić z rodzicami,którzy opowiedzą o swojej pracy.

    OdpowiedzUsuń