Planując taką lekcję z uczniami postarałabym
się o to, by mogli pójść na wycieczkę do ZUS- i tam dowiedzieliby się od
pracownika, który jest fachowcem w tej dziedzinie jak ważne jest dla każdego
człowieka zabezpieczenie emerytalne. Przed taką lekcją w ZUS należałoby uczniów
przygotować teoretycznie i wprowadzić w
ten jakże istotny a zarazem trudny temat. Dlatego zaproponuję lekcje, którą można przeprowadzić w szkole
przed wycieczką. Dzięki temu przeanalizujemy
zadanie dwa razy. Wycieczka
będzie formą utrwalenia (ewaluacji). W czasie zajęć uczniowie zapoznają
się z pojęciami - ubezpieczenia
społeczne, emerytura, zasiłek, świadczenie.
Będą wiedzieć jakie są główne zadania ZUS oraz poznają zasady jakie obowiązują w ZUS.
Lekcje proponuje zacząć od filmu ,,Twoje życie twój wybór” https://www.youtube.com/watch?v=jCD8Cv9eWzc. Film należy obejrzeć do samego
końca.( Filmu nie komentujemy zrobimy to później). Po obejrzeniu filmu proszę
uczniów by się zastanowili i za pomocą metody burza mózgów napisali skojarzenia z pojęciami: świadczenie,
ubezpieczenie, emerytura. Dzielę klasę na 3 grupy, każdej daję arkusz
papieru, na którym jest wyraz i proszę o
wypisanie skojarzeń . Wypełnione
arkusze wieszam na tablicy w widocznym miejscu (rysunek 1)
Po wykonaniu zadania prowadzę krótki wykład
uwzględniając i odnosząc się do skojarzeń uczniów i ich wypowiedzi. Wykład proponuję przygotować w
formie prezentacji multimedialnej. Może zawierać krótką historię ZUS, a także cele
ubezpieczeń i system ubezpieczeń w Polsce z wyraźnym podkreśleniem wieku
emerytalnego i ważności pracy by zdobyć w przyszłości zabezpieczenie emerytalne. Po tym
wykładzie czas na dyskusje i komentarze
związane z film. Zapytać należy uczniów o
formy zarabiania i odnieść się do
pracy na czarno i jej konsekwencjami. Fajnie jeśli uczniowie na tablicy wypisaliby te konsekwencje. A także wypisać, co jest głównym celem ubezpieczeń społecznych
(w podsumowaniu nauczyciel odpowiada, że
jest zapewnienie bezpieczeństwa materialnego: • osobom w podeszłym
wieku, • niezdolnym do pracy, • osobom chorym, • ofiarom wypadków.)
Lekcje można przeprowadzić również w innej
kolejności burza mózgów, wykład, film i dyskusja wszystko zależy od tego
jakich uczniów będziemy mieć w danej klasie. Można odwołać się również do
doświadczeń uczniów, mogą podawać przykład z życia bądź usłyszane w telewizji itp. Na zakończenie
lekcji uczniowie muszą wyciągnąć wnioski i odpowiedzieć na pytanie ewaluacyjne Dlaczego
ubezpieczenia społeczne są ważne? Na koniec nauczyciel podkreśla, że w Polsce są jeszcze inne systemy
ubezpieczenia społecznego, które obejmują rolników (KRUS – Kasa Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego), służby mundurowe, prokuratorów i sędziów. ZUS ich
nie obsługuje. I dla ciekawości pokazuje slajd w prezentacji- rysunek 2.
Opracowała: Dorota Tracz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz