piątek, 6 marca 2020

Pomysł na lekcję: Zabezpieczenia emerytalne

Planując taką lekcję z uczniami postarałabym się o to, by mogli pójść na wycieczkę do ZUS- i tam dowiedzieliby się od pracownika, który jest fachowcem w tej dziedzinie jak ważne jest dla każdego człowieka zabezpieczenie emerytalne. Przed taką lekcją w ZUS należałoby uczniów przygotować teoretycznie  i wprowadzić w ten jakże  istotny a  zarazem trudny temat. Dlatego zaproponuję  lekcje, którą można przeprowadzić w szkole przed wycieczką. Dzięki temu przeanalizujemy  zadanie  dwa razy. Wycieczka będzie formą utrwalenia (ewaluacji). W czasie zajęć uczniowie zapoznają się  z pojęciami - ubezpieczenia społeczne, emerytura, zasiłek, świadczenie.  Będą wiedzieć jakie są główne zadania ZUS oraz poznają zasady jakie obowiązują w ZUS.



Lekcje proponuje zacząć od filmu ,,Twoje życie twój wybór” https://www.youtube.com/watch?v=jCD8Cv9eWzc. Film należy obejrzeć do samego końca.( Filmu nie komentujemy zrobimy to później). Po obejrzeniu filmu proszę uczniów by się zastanowili i za pomocą metody burza mózgów  napisali skojarzenia   z pojęciami:  świadczenie, ubezpieczenie, emerytura. Dzielę klasę na 3 grupy, każdej daję arkusz papieru, na którym jest wyraz i proszę o  wypisanie skojarzeń .  Wypełnione arkusze wieszam na tablicy w widocznym miejscu (rysunek 1)
 Po wykonaniu zadania prowadzę krótki wykład uwzględniając i odnosząc się do skojarzeń uczniów i ich  wypowiedzi. Wykład proponuję przygotować w formie  prezentacji multimedialnej.  Może zawierać krótką historię ZUS, a także cele ubezpieczeń i system ubezpieczeń w Polsce z wyraźnym podkreśleniem wieku emerytalnego i ważności pracy by zdobyć w przyszłości  zabezpieczenie emerytalne. Po tym wykładzie  czas na dyskusje i komentarze związane z film. Zapytać należy uczniów o  formy zarabiania i odnieść się do  pracy na czarno i jej konsekwencjami. Fajnie jeśli uczniowie  na tablicy wypisaliby te konsekwencje. A  także wypisać,  co jest głównym celem ubezpieczeń społecznych (w podsumowaniu nauczyciel odpowiada, że  jest zapewnienie bezpieczeństwa materialnego: • osobom w podeszłym wieku, • niezdolnym do pracy, • osobom chorym, • ofiarom wypadków.)

 Lekcje można przeprowadzić również w innej kolejności burza mózgów, wykład, film i dyskusja wszystko zależy od tego jakich uczniów będziemy mieć w danej klasie. Można odwołać się również do doświadczeń uczniów, mogą podawać przykład z życia bądź  usłyszane w telewizji itp. Na zakończenie lekcji uczniowie muszą wyciągnąć wnioski  i odpowiedzieć na pytanie ewaluacyjne Dlaczego ubezpieczenia społeczne są ważne? Na koniec nauczyciel podkreśla,  że w Polsce są jeszcze inne systemy ubezpieczenia społecznego, które obejmują rolników (KRUS – Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego), służby mundurowe, prokuratorów i sędziów. ZUS ich nie obsługuje. I dla ciekawości pokazuje slajd w prezentacji- rysunek 2.

Opracowała: Dorota Tracz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz