sobota, 21 marca 2020

Zdalna praca neurologopedy

Zdalna praca neurologopedy – opinie, sądy i propozycje słuchaczy studiów podyplomowych: Neurologopedia z elementami SI 

Dla mnie prowadzenie zajęć typowo logopedycznych online mija się z celem. Nie wyobrażam sobie prowadzenia zajęć nie nawiązując kontaktu wzrokowego, nie móc dotknąć czy poprawić ustawienia narządów artykulacyjnych. Jednak w obecnej sytuacji zajęcia wg mnie mają na celu wspomaganie rozwoju mowy lub utrwalanie wywołanych głosek (wywołanie nowej głoski jest abstrakcyjne przez monitor, jak dla mnie).  W tym celu logopeda powinien zaopatrzyć się przede wszystkim w dobrą kamerkę i mikrofon, jeśli chcemy robić zajęcia na żywo. W innym przypadku logopeda może nagrać filmiki  z propozycjami ćwiczeń dla dzieci oraz wysłać proste karty pracy dla starszych. Rodzic powinien obserwować przebieg każdych zajęć i stosować się do zaleceń logopedy lub w przypadku przesłania filmiku przeprowadzić ćwiczenia identycznie jak terapeuta. W przypadku przekazania informacji o dziecku logopeda powinien poprosić, aby podopieczny opuścił pomieszczenie, w którym toczy się live. Jak wiadomo dzieci często negują lub bardzo biorą do siebie to co powie logopeda i efekt może być odwrotny niż zamierzamy. Rodzicom serdecznie polecam stronę internetową www.logozabawy.pl   oraz www.mimowa.pl   z grami, zabawami i ćwiczeniami logopedycznymi.
Marta

Witam
W obecnej sytuacji przekazuję na stronach grupowych internetowych - ćwiczenia w formie zabaw, wiersze, opowiadania do pracy w domu z dzieckiem.
Dorota


Moim zdaniem podstawowym warunkiem do spełnienia jest posiadanie przez obie strony urządzenia mobilnego z dostępem do internetu. Obecnie jest wiele sposobów komunikacji zdalnej, można wykorzystać kontakt mailowy z pacjentem lub korzystać z dostępnych programów typy Skype lub videorozmowa, które wymagają jedynie instalacji. Logopeda może prowadzić ćwiczenia z pacjentem oraz konsultacje z rodziną pacjenta w domu lub w gabinecie. O wykonanie masażu można poprosić osobę, która jest również z pacjentem obecna i będzie postępować zgodnie z instruktażem logopedy. Jest to również okazja do zaproponowania rodzicom korzystania z ciekawych dostępnych książeczek przeznaczonych do pracy z dzieckiem w domu. Należy pamiętać, że znaczna część sukcesu terapii opiera się na systematycznie, codziennie wykonywanych ćwiczeniach właśnie w domu.
 Olimpia


Zdalna praca logopedy jest możliwa ale na pewno utrudniona.
Podstawą pracy logopedy i neurologopedy jest praca z pacjentem "twarzą w twarz".
W sytuacji jakiej obecnie znajdujemy się pomocne będą urządzenia i programy komputerowe: skype,  kamera internetowa,  WhatsApp, drukarka, oczywiście dobrej jakości mikrofon itp.
Osobiście wysyłałam do rodziców dzieci ,z którymi prowadzę terapię logopedyczną zadania, były to ćwiczenia z głoską która była już wywołana, a celem zadań było utrwalanie danej głoski. Były to: wyrazy, rymowanki, kolorowanki z wyrazami, wierszyki i gry logopedyczne.
Do rodziców dzieci z orzeczeniami wysyłałam propozycje ćwiczeń w domu, przekazuję informacje i wskazówki. Jesteśmy w kontakcie telefonicznym i mailowym.
Wiem, że nie jest to praca która satysfakcjonuje rodziców, mnie osobiście też. Jednak uważam, że lepiej zrobić troszkę niż nic.
 Beata


Często nurtowało mnie pytanie: jak można prowadzić zajęcia on – line? Obecnie jest to dla mnie wyzwanie przed którym stanęłam.
Codziennie nagrywam krótkie filmy i umieszczam je na platformie stworzonej spe-cjalnie dla rodziców. Filmiki przedstawiają proste ćwiczenia oddechowe, słuchowe, ćwicze-nia aparatu artykulacyjnego ale również zabawy usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową, koncentrację, pamięć, motorykę małą i dużą.
Pomoce jakie wykorzystuje w filmikach tworzę sama z przedmiotów codziennego użytku aby rodzic wspólnie z dzieckiem posiadał możliwość wykonania określonej pomocy również w domu. Udostępniam także karty pracy do wykonania w domu. Rodzice z kolei wykonane zadanie potwierdzają zdjęciem pod moimi filmikami umieszczanymi na platfor-mie. Proszę również rodziców w prywatnych wiadomościach o powtarzanie materiału za-mieszczonego w zeszytach logopedycznych dzieci, które założyliśmy na początku roku.
Nie wyobrażam sobie wprowadzania nowych głosek przy tej formie kontaktu. Czas zajęć jest krótszy niż tradycyjnie bo pewnych ćwiczeń się nie zrobi. 
Korzystam ze stron:
1.        https://www.mimowa.pl/
2.        Prinoteka
3.        Priterest
4.        logopedycznysklep.pl
5.        Grup logopedycznych na portalu FB
Małgorzata


W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju, jestem w kontakcie e-mailowym  z rodzicami dzieci .W chwili obecnej zachęcam do wykorzystania zdań, które dzieci mają w zeszytach do zajęć logopedycznych lub wspólnie z dzieckiem ułożyć nowe zdania z ćwiczoną głoską. Podzieliłam się też różnymi kartami pracy i dodatkowymi ćwiczeniami. Przesłałam rodzicom  przykładowe ćwiczenia oddechowe z załączonym adresem strony np:http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dziec/,oraz ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych ( dostępnych na stronie https://www.printoteka.pl/pl/start).
Joanna


Jestem logopedą pracującym w przedszkolu z dziećmi z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem w wieku od 3 do 7 lat. Są to dzieci mające znaczne trudności w rozumieniu mowy lub nadawaniu, a bardzo często w jednym i drugim. Wiele dzieci komunikuje się za pomocą komunikacji alternatywnej. W zaistniałej sytuacji kontaktuję się z rodzicami drogą mailową i telefonicznie. Przekazuję rodzicom wskazówki do pracy w domu, propozycję zabaw mających na celu utrwalenie osiągniętych celów w trakcie dotychczasowej terapii. Tam gdzie jest to mile widziane i możliwe (tzn. rodzicom posiadającym drukarkę i w przypadku dzieci pracujących na materiale obrazkowym) przesyłam materiały do pracy. W przypadku rodziców, którzy korzystali z możliwości udziału w zajęciach dziecka na terenie przedszkola i byli ze mną w systematycznym kontakcie, korzystali z filmów które nagrywałam na zajęciach z dziećmi jest to forma satysfakcjonująca rodziców i możliwa w obecnej sytuacji. Problem pojawia się w przypadku rodziców niezainteresowanych   terapią dzieci, nie kontaktujących się ze mną. Wychodzę z propozycją współpracy w zaistniałej sytuacji i dostosowuję się do potrzeb rodziców.
W przypadku pracy z moimi podopiecznymi  nie widzę na ten moment sensu prowadzenia zajęć online. Ale staram się przygotować merytorycznie i do takiej możliwości. Dlatego też zapisałam się na Webinar: Terapia ON-LINE www.agnieszkakapron.pl
Na webinarze dowiemy się:
Czy terapia on-line jest skuteczna i z jakimi podopiecznymi?
Z jakich darmowych programów możesz korzystać w terapii on-line?
 Przebieg terapii, czas trwania, materiały- jak to powinno wyglądać?
Gdzie i jak tworzyć karty do terapii dzieci?
Polecam zainteresowanym.
Lilianna


W moim przypadku, czyli pracy jako logopeda w OREW odpowiadającym za dzieci z wczesnego wspomagania a tym samym na ścieżce indywidualnej nie ukrywam, że jest to nie lada problem i wyzwanie. Nasz ośrodek od samego początku tej sytuacji stworzył grupę zamkniętą dla rodziców na FB. Wrzucane są tam w dni robocze w godzinach pracy filmiki i porady w postaci kart pracy oraz zalecenia jak rodzice powinni pracować z dziećmi w domach. Bardzo fajnie to działa ponieważ rodzice w to weszli i wspierając siebie na wzajem i nas terapeutów w odpowiedzi często wrzucają fotki lub filmy jak pracują z własnymi dziećmi. Jesteśmy również dostępni pod telefonem o czym rodzice wiedzą od początku i w razie jakiś pytań mogą dzwonić i pisać również droga mailową. Ja dużo czasu spędzam właśnie na kontakcie drogą mailową ale i również nad montowaniem filmików, pewnie jak i inni. Jeśli chodzi o najmłodszych moich pacjentów a są to dzieci kilkumiesięczne to szczerze mówiąc jest to praca praktycznie niemożliwa , ale jakoś sobie radzimy i rozmawiamy telefonicznie.
Adam


Sytuacja, w której obecnie się znaleźliśmy wymusza na nas kontakt za pośrednictwem urządzeń typu tablet, telefon, komputer... Nie jest to moja ulubiona forma pracy, ale chyba nie mamy wyjścia jeśli chcemy np. prowadząc prywatny gabinet "utrzymać" swoich klientów. Nasz kontakt z rodzicami dzieci, które pojawiły się u nas na terapii logopedycznej czy z osobami dorosłymi jest też wyrazem naszego zaangażowania, udowodnienia, że myślimy o naszych "klientach" i że ciągle nam na nich zależy.
Sposobem na to aby nie zapomnieć o sobie wzajemnie i nie zaprzepaścić tego co dotychczas zrobiliśmy może być np. zachęcanie do krótkich ćwiczeń w domu, przesłanie rodzicom kart pracy, które można wykorzystać każdego dnia, polecenie ciekawych stron internetowych, które wspólnie z dzieckiem można odwiedzić i znaleźć coś dla siebie. Wiadomym jest, że nie każdy ma w domu drukarkę i jest w stanie wydrukować zadania do wykonania/karty pracy, ale i bez tego można sobie poradzić. Wystarczy, że dziecko wykona przed lusterkiem gimnastykę budzi i języka, lepsze to niż nic.
Dorosłym osobom (dzieciom także) poleciłabym darmową aplikację AFAST, jest ona przeznaczona i stworzona dla osób z afazją, ale dzieci też mogą z niej skorzystać. Z aplikacji i programów komputerowych do terapii mowy w swoim gabinecie mało korzystam bo zdecydowanie wolę np. pracę z dzieckiem na dywanie niż przed komputerem, ale w tej wyjątkowej sytuacji sprzęt komputerowy wydaje się być nieoceniony i bardzo pomocny.
Moim zdaniem ważne jest też aby nie "zasypywać" naszych małych czy dużych klientów setkami zadań do zrobienia codziennie bo wtedy nie zrobią nic. Wystarczy jedno. W natłoku rzeczy, które dzieci mają do zrobienia w domu z matematyki, j.polskiego,plastyki, techniki, religii, j.angielskiego, a nawet muzyki i w-fu, zajęcia logopedyczne można potraktować łagodniej i nie rozliczać każdego z wykonanych poleceń, które im dajemy. Obserwując dzieciaki, które już mają dość i są przemęczone, zaczynają się buntować, sprawmy, żeby nas nie znienawidziły, a rodzice nie byli bliscy eksplozji. Więc moim zdaniem bez przesady!
Strony internetowe, które mogę polecić to:
1.        Aplikacja AFAST
2.        www.nebule.pl/logopedia-w-domu/
3.        www.sosrodzice.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-czterolatków-bawcie-sie-razem-w-domu/
4.        www.logotorpeda.com/strefa-rodzica                                        
                                                                                                              Izabela


Według mnie prowadząc zdalny gabinet na pewno trzeba się zaopatrzyć w komputer, dobre słuchawki i komunikator typu Skype. Umożliwi to kontakt z pacjentem i rodzicem w trybie audio i video. Dobry pomysłem jest również samodzielne robienie kart pracy i wysyłanie ich drogą mailową do rodziców, w celu utrwalania poszczególnych głosek.
Polecam niniejszą stronę internetową do robienia tego typu kart pracy:
https://naszelementarz.men.gov.pl/generator/
Aby dobrze utrwalać poszczególne głoski i rozwijać mowę swojego dziecka trzeba mieć pewien zasób wiedzy. W związku z tym wysyłałabym rodzicom propozycje ciekawych blogów logopedycznych, np. https://logopedarybka.pl/
Polecałabym również blogi z różnymi pomysłami i zabawami logopedycznymi, np. https://www.logotorpeda.com/
https://www.mimowa.pl/
Według mnie gabinet zdalny jest dobrym rozwiązaniem dla dzieci wymagających utrwalania poszczególnych głosek. Wywoływanie głosek lub usprawnianie funkcji prymarnych wymaga bezpośredniego kontaktu z dzieckiem. W zaistniałej sytuacji jest to jednak istotna forma wsparcia dla rodziców. 
Paulina K-0


Podjęłam decyzję o chwilowym zamknięciu gabinetu. Nie oznacza to jednak, że nie pracuję. Padła z mojej strony propozycja prowadzenia zajęć zdalnie z wykorzystaniem programu Skype oraz internetu, jednak rodzice dzieci niestety nie podeszli do tego z entuzjazmem. W efekcie tego zdalnie na skrzynki pocztowe przesyłam zestaw ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne oraz kontynuowanie indywidualnych potrzeb dzieci względem terapii logopedycznej. Z ćwiczeń oddechowych tymczasowo zrezygnowałam, ale tylko dlatego, że moi pacjenci nie mają trudności np. z prawidłowym torem oddechowym itd.
Nie ukrywam, że jest to dla mnie duża trudność "prowadzić" zajęcia w ten sposób. Obawiam się, że prowadzona w ten sposób terapia będzie skutkowała tym, że (gdy sytuacja epidemiologiczna się uspokoi) będzie trzeba zrobić przynajmniej jeden krok w tył.
Paulina Z-O

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz