Zdalna praca neurologopedy – opinie, sądy i propozycje słuchaczy studiów podyplomowych: Neurologopedia z elementami SI
Dla mnie
prowadzenie zajęć typowo logopedycznych online mija się z celem. Nie wyobrażam
sobie prowadzenia zajęć nie nawiązując kontaktu wzrokowego, nie móc dotknąć czy
poprawić ustawienia narządów artykulacyjnych. Jednak w obecnej sytuacji zajęcia
wg mnie mają na celu wspomaganie rozwoju mowy lub utrwalanie wywołanych głosek
(wywołanie nowej głoski jest abstrakcyjne przez monitor, jak dla mnie). W tym celu logopeda powinien zaopatrzyć się
przede wszystkim w dobrą kamerkę i mikrofon, jeśli chcemy robić zajęcia na
żywo. W innym przypadku logopeda może nagrać filmiki z propozycjami ćwiczeń dla dzieci oraz wysłać
proste karty pracy dla starszych. Rodzic powinien obserwować przebieg każdych
zajęć i stosować się do zaleceń logopedy lub w przypadku przesłania filmiku
przeprowadzić ćwiczenia identycznie jak terapeuta. W przypadku przekazania
informacji o dziecku logopeda powinien poprosić, aby podopieczny opuścił
pomieszczenie, w którym toczy się live. Jak wiadomo dzieci często negują lub
bardzo biorą do siebie to co powie logopeda i efekt może być odwrotny niż
zamierzamy. Rodzicom serdecznie polecam stronę internetową www.logozabawy.pl oraz www.mimowa.pl z grami, zabawami i ćwiczeniami
logopedycznymi.
Marta
Witam
W obecnej
sytuacji przekazuję na stronach grupowych internetowych - ćwiczenia w formie
zabaw, wiersze, opowiadania do pracy w domu z dzieckiem.
Dorota
Moim
zdaniem podstawowym warunkiem do spełnienia jest posiadanie przez obie strony
urządzenia mobilnego z dostępem do internetu. Obecnie jest wiele sposobów
komunikacji zdalnej, można wykorzystać kontakt mailowy z pacjentem lub
korzystać z dostępnych programów typy Skype lub videorozmowa, które wymagają
jedynie instalacji. Logopeda może prowadzić ćwiczenia z pacjentem oraz konsultacje
z rodziną pacjenta w domu lub w gabinecie. O wykonanie masażu można poprosić
osobę, która jest również z pacjentem obecna i będzie postępować zgodnie z
instruktażem logopedy. Jest to również okazja do zaproponowania rodzicom
korzystania z ciekawych dostępnych książeczek przeznaczonych do pracy z
dzieckiem w domu. Należy pamiętać, że znaczna część sukcesu terapii opiera się
na systematycznie, codziennie wykonywanych ćwiczeniach właśnie w domu.
Olimpia
Zdalna
praca logopedy jest możliwa ale na pewno utrudniona.
Podstawą
pracy logopedy i neurologopedy jest praca z pacjentem "twarzą w
twarz".
W
sytuacji jakiej obecnie znajdujemy się pomocne będą urządzenia i programy
komputerowe: skype, kamera
internetowa, WhatsApp, drukarka,
oczywiście dobrej jakości mikrofon itp.
Osobiście
wysyłałam do rodziców dzieci ,z którymi prowadzę terapię logopedyczną zadania,
były to ćwiczenia z głoską która była już wywołana, a celem zadań było
utrwalanie danej głoski. Były to: wyrazy, rymowanki, kolorowanki z wyrazami,
wierszyki i gry logopedyczne.
Do
rodziców dzieci z orzeczeniami wysyłałam propozycje ćwiczeń w domu, przekazuję
informacje i wskazówki. Jesteśmy w kontakcie telefonicznym i mailowym.
Wiem, że
nie jest to praca która satysfakcjonuje rodziców, mnie osobiście też. Jednak
uważam, że lepiej zrobić troszkę niż nic.
Beata
Często
nurtowało mnie pytanie: jak można prowadzić zajęcia on – line? Obecnie jest to
dla mnie wyzwanie przed którym stanęłam.
Codziennie
nagrywam krótkie filmy i umieszczam je na platformie stworzonej spe-cjalnie dla
rodziców. Filmiki przedstawiają proste ćwiczenia oddechowe, słuchowe,
ćwicze-nia aparatu artykulacyjnego ale również zabawy usprawniające koordynację
wzrokowo – ruchową, koncentrację, pamięć, motorykę małą i dużą.
Pomoce
jakie wykorzystuje w filmikach tworzę sama z przedmiotów codziennego użytku aby
rodzic wspólnie z dzieckiem posiadał możliwość wykonania określonej pomocy
również w domu. Udostępniam także karty pracy do wykonania w domu. Rodzice z
kolei wykonane zadanie potwierdzają zdjęciem pod moimi filmikami umieszczanymi
na platfor-mie. Proszę również rodziców w prywatnych wiadomościach o
powtarzanie materiału za-mieszczonego w zeszytach logopedycznych dzieci, które
założyliśmy na początku roku.
Nie
wyobrażam sobie wprowadzania nowych głosek przy tej formie kontaktu. Czas zajęć
jest krótszy niż tradycyjnie bo pewnych ćwiczeń się nie zrobi.
Korzystam
ze stron:
1. https://www.mimowa.pl/
2. Prinoteka
3. Priterest
4. logopedycznysklep.pl
5. Grup logopedycznych na portalu FB
Małgorzata
W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju,
jestem w kontakcie e-mailowym z rodzicami
dzieci .W chwili obecnej zachęcam do wykorzystania zdań, które dzieci mają w
zeszytach do zajęć logopedycznych lub wspólnie z dzieckiem ułożyć nowe zdania z
ćwiczoną głoską. Podzieliłam się też różnymi kartami pracy i dodatkowymi
ćwiczeniami. Przesłałam rodzicom
przykładowe ćwiczenia oddechowe z załączonym adresem strony
np:http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dziec/,oraz ćwiczenia
motoryki narządów artykulacyjnych ( dostępnych na stronie
https://www.printoteka.pl/pl/start).
Joanna
Jestem
logopedą pracującym w przedszkolu z dziećmi z niepełnosprawnościami sprzężonymi
oraz z autyzmem w wieku od 3 do 7 lat. Są to dzieci mające znaczne trudności w
rozumieniu mowy lub nadawaniu, a bardzo często w jednym i drugim. Wiele dzieci
komunikuje się za pomocą komunikacji alternatywnej. W zaistniałej sytuacji
kontaktuję się z rodzicami drogą mailową i telefonicznie. Przekazuję rodzicom
wskazówki do pracy w domu, propozycję zabaw mających na celu utrwalenie
osiągniętych celów w trakcie dotychczasowej terapii. Tam gdzie jest to mile
widziane i możliwe (tzn. rodzicom posiadającym drukarkę i w przypadku dzieci
pracujących na materiale obrazkowym) przesyłam materiały do pracy. W przypadku
rodziców, którzy korzystali z możliwości udziału w zajęciach dziecka na terenie
przedszkola i byli ze mną w systematycznym kontakcie, korzystali z filmów które
nagrywałam na zajęciach z dziećmi jest to forma satysfakcjonująca rodziców i
możliwa w obecnej sytuacji. Problem pojawia się w przypadku rodziców
niezainteresowanych terapią dzieci, nie
kontaktujących się ze mną. Wychodzę z propozycją współpracy w zaistniałej
sytuacji i dostosowuję się do potrzeb rodziców.
W
przypadku pracy z moimi podopiecznymi
nie widzę na ten moment sensu prowadzenia zajęć online. Ale staram się
przygotować merytorycznie i do takiej możliwości. Dlatego też zapisałam się na
Webinar: Terapia ON-LINE www.agnieszkakapron.pl
Na
webinarze dowiemy się:
Czy terapia on-line
jest skuteczna i z jakimi podopiecznymi?
Z jakich darmowych
programów możesz korzystać w terapii on-line?
Przebieg terapii, czas trwania, materiały- jak
to powinno wyglądać?
Gdzie i jak tworzyć
karty do terapii dzieci?
Polecam zainteresowanym.
Lilianna
W moim
przypadku, czyli pracy jako logopeda w OREW odpowiadającym za dzieci z
wczesnego wspomagania a tym samym na ścieżce indywidualnej nie ukrywam, że jest
to nie lada problem i wyzwanie. Nasz ośrodek od samego początku tej sytuacji
stworzył grupę zamkniętą dla rodziców na FB. Wrzucane są tam w dni robocze w
godzinach pracy filmiki i porady w postaci kart pracy oraz zalecenia jak
rodzice powinni pracować z dziećmi w domach. Bardzo fajnie to działa ponieważ
rodzice w to weszli i wspierając siebie na wzajem i nas terapeutów w odpowiedzi
często wrzucają fotki lub filmy jak pracują z własnymi dziećmi. Jesteśmy
również dostępni pod telefonem o czym rodzice wiedzą od początku i w razie
jakiś pytań mogą dzwonić i pisać również droga mailową. Ja dużo czasu spędzam
właśnie na kontakcie drogą mailową ale i również nad montowaniem filmików, pewnie jak i inni. Jeśli chodzi o najmłodszych moich pacjentów a są to dzieci
kilkumiesięczne to szczerze mówiąc jest to praca praktycznie niemożliwa , ale
jakoś sobie radzimy i rozmawiamy telefonicznie.
Adam
Sytuacja,
w której obecnie się znaleźliśmy wymusza na nas kontakt za pośrednictwem
urządzeń typu tablet, telefon, komputer... Nie jest to moja ulubiona forma
pracy, ale chyba nie mamy wyjścia jeśli chcemy np. prowadząc prywatny gabinet
"utrzymać" swoich klientów. Nasz kontakt z rodzicami dzieci, które
pojawiły się u nas na terapii logopedycznej czy z osobami dorosłymi jest też
wyrazem naszego zaangażowania, udowodnienia, że myślimy o naszych
"klientach" i że ciągle nam na nich zależy.
Sposobem
na to aby nie zapomnieć o sobie wzajemnie i nie zaprzepaścić tego co dotychczas
zrobiliśmy może być np. zachęcanie do krótkich ćwiczeń w domu, przesłanie
rodzicom kart pracy, które można wykorzystać każdego dnia, polecenie ciekawych
stron internetowych, które wspólnie z dzieckiem można odwiedzić i znaleźć coś
dla siebie. Wiadomym jest, że nie każdy ma w domu drukarkę i jest w stanie
wydrukować zadania do wykonania/karty pracy, ale i bez tego można sobie
poradzić. Wystarczy, że dziecko wykona przed lusterkiem gimnastykę budzi i
języka, lepsze to niż nic.
Dorosłym
osobom (dzieciom także) poleciłabym darmową aplikację AFAST, jest ona
przeznaczona i stworzona dla osób z afazją, ale dzieci też mogą z niej
skorzystać. Z aplikacji i programów komputerowych do terapii mowy w swoim
gabinecie mało korzystam bo zdecydowanie wolę np. pracę z dzieckiem na dywanie
niż przed komputerem, ale w tej wyjątkowej sytuacji sprzęt komputerowy wydaje
się być nieoceniony i bardzo pomocny.
Moim
zdaniem ważne jest też aby nie "zasypywać" naszych małych czy dużych
klientów setkami zadań do zrobienia codziennie bo wtedy nie zrobią nic.
Wystarczy jedno. W natłoku rzeczy, które dzieci mają do zrobienia w domu z
matematyki, j.polskiego,plastyki, techniki, religii, j.angielskiego, a nawet
muzyki i w-fu, zajęcia logopedyczne można potraktować łagodniej i nie rozliczać
każdego z wykonanych poleceń, które im dajemy. Obserwując dzieciaki, które już
mają dość i są przemęczone, zaczynają się buntować, sprawmy, żeby nas nie
znienawidziły, a rodzice nie byli bliscy eksplozji. Więc moim zdaniem bez
przesady!
Strony
internetowe, które mogę polecić to:
1. Aplikacja AFAST
2. www.nebule.pl/logopedia-w-domu/
3. www.sosrodzice.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-czterolatków-bawcie-sie-razem-w-domu/
4. www.logotorpeda.com/strefa-rodzica
Izabela
Według mnie prowadząc zdalny gabinet na pewno trzeba się
zaopatrzyć w komputer, dobre słuchawki i komunikator typu Skype. Umożliwi to
kontakt z pacjentem i rodzicem w trybie audio i video. Dobry pomysłem jest
również samodzielne robienie kart pracy i wysyłanie ich drogą mailową do
rodziców, w celu utrwalania poszczególnych głosek.
Polecam niniejszą stronę internetową do robienia tego typu kart
pracy:
https://naszelementarz.men.gov.pl/generator/
Aby dobrze utrwalać poszczególne głoski i rozwijać mowę
swojego dziecka trzeba mieć pewien zasób wiedzy. W związku z tym wysyłałabym
rodzicom propozycje ciekawych blogów logopedycznych, np. https://logopedarybka.pl/
Polecałabym również blogi z różnymi pomysłami i zabawami
logopedycznymi, np. https://www.logotorpeda.com/
https://www.mimowa.pl/
Według mnie gabinet zdalny jest dobrym rozwiązaniem dla
dzieci wymagających utrwalania poszczególnych głosek. Wywoływanie głosek lub
usprawnianie funkcji prymarnych wymaga bezpośredniego kontaktu z dzieckiem. W
zaistniałej sytuacji jest to jednak istotna forma wsparcia dla rodziców.
Paulina K-0
Podjęłam decyzję o chwilowym zamknięciu gabinetu. Nie oznacza
to jednak, że nie pracuję. Padła z mojej strony propozycja prowadzenia zajęć
zdalnie z wykorzystaniem programu Skype oraz internetu, jednak rodzice dzieci
niestety nie podeszli do tego z entuzjazmem. W efekcie tego zdalnie na skrzynki
pocztowe przesyłam zestaw ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne oraz
kontynuowanie indywidualnych potrzeb dzieci względem terapii logopedycznej. Z
ćwiczeń oddechowych tymczasowo zrezygnowałam, ale tylko dlatego, że moi
pacjenci nie mają trudności np. z prawidłowym torem oddechowym itd.
Nie ukrywam, że jest to dla mnie duża trudność
"prowadzić" zajęcia w ten sposób. Obawiam się, że prowadzona w ten
sposób terapia będzie skutkowała tym, że (gdy sytuacja epidemiologiczna się
uspokoi) będzie trzeba zrobić przynajmniej jeden krok w tył.
Paulina Z-O
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz