piątek, 27 września 2024

Pomysł na zabawę: Debata: W kręgu argumentów

CEL: Rozwijanie umiejętności argumentacji i publicznego wypowiadania się. Wzmacnianie zdolności krytycznego myślenia. Nauka słuchania innych i szanowania odmiennych opinii
DLA KOGO: Młodzież w wieku 16-18 lat
LICZBA UCZESTNIKÓW: 10-20 osób (możliwość dostosowania liczby uczestników)
MIEJSCE PROWADZENIA: Świetlica, sala, aula

PRZYBORY: Kartki papieru, długopisy, krzesła ustawione w dwóch rzędach (po dwa naprzeciwko siebie), stoper lub zegarek (do kontrolowania czasu)

PRZEBIEG:

Wprowadzenie (10 minut):
Powitanie uczestników i krótkie wyjaśnienie zasad debaty.
Uczestnicy zostają podzieleni na dwie drużyny: drużynę propozycji i drużynę opozycji.
Temat debaty zostaje ogłoszony przez prowadzącego. Może to być kontrowersyjny lub aktualny temat społeczny, np. „Czy social media mają więcej zalet niż wad?” lub „Czy szkoła powinna zaczynać się później?”.

Przygotowanie argumentów (10 minut):
Każda drużyna ma 10 minut na przygotowanie swoich argumentów za lub przeciw tematowi debaty.
Członkowie drużyny powinni współpracować, aby stworzyć spójne i logiczne argumenty.
W tym czasie każda drużyna wybiera również swojego głównego mówcę, który będzie otwierał debatę.

Debata (30-40 minut):
Pierwsza runda:
Główny mówca z drużyny propozycji ma 3 minuty na przedstawienie swoich argumentów. Następnie główny mówca z drużyny opozycji ma 3 minuty na przedstawienie kontrargumentów.

Kolejne rundy:
Każdy członek drużyny ma 2 minuty na rozwinięcie swojego argumentu lub kontrargumentu.
Wszyscy uczestnicy debaty mają możliwość zadawania pytań przeciwnikom (np. po każdej rundzie).

Podsumowanie:
Obie drużyny mają 3 minuty na podsumowanie swoich stanowisk. Główny mówca z każdej drużyny wygłasza krótkie zakończenie, odpowiadając na najważniejsze argumenty przeciwników.

Ocena i refleksja (10 minut):
Po debacie publiczność (jeśli jest) lub prowadzący decyduje, która drużyna przedstawiła bardziej przekonujące argumenty. Krótkie omówienie debaty przez prowadzącego, z naciskiem na to, jak drużyny radziły sobie z argumentacją, komunikacją i pracą zespołową.

Omówienie zabawy (10 minut):
Rozmowa z uczestnikami o ich wrażeniach z debaty. Omówienie, co było najtrudniejsze, jak czuli się w roli mówców oraz czego się nauczyli.

Podziękowanie za udział i zachęcenie do dalszego rozwijania umiejętności debaty.

UWAGI:

Tematy debaty powinny być dostosowane do zainteresowań młodzieży i być na tyle szerokie, aby każda drużyna mogła znaleźć mocne argumenty zarówno za, jak i przeciw.

Ważne jest, aby debata przebiegała w atmosferze wzajemnego szacunku – nawet jeśli argumenty są sporne, uczestnicy powinni unikać personalnych ataków.

Prowadzący może wprowadzić dodatkowe zasady, np. kary czasowe za przekroczenie limitu czasu lub przyznawanie punktów za wyjątkowo trafne argumenty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz